Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
11 : Realismus
v evropských literaturách
Charakteristika období –
rozvoj přírodních a technických věd Znaky realismu + kritický, F, A,
R
Převládl
v literatuře 2. pol. 19. stol. (z lat. realis = věcný, skutečný;
realita = skutečnost); vliv rozvoje přírodních a technických věd,
filozofie (zvl. pozitivismu: skutečné je to, co lze dokázat smysly,
tedy pozitivně; Auguste Comte); prosazení exaktního myšlení (vědecké
postupy založeny na matematických výpočtech a metodách); snaha
uplatnit tytéž vědecké postupy i v literatuře; literatura je chápána
jako vědecká analýza společnosti
znaky:
pravdivý
obraz skutečnosti (bez idealizace); přesné a všestranné studium
života společnosti a nitra člověka typizace
(na jednotlivém je zobrazeno obecné); literární hrdina se proměňuje,
vyvíjí; někdy je jeden ústřední hrdina nahrazen kolektivem
objektivní
přístup ke skutečnosti (autor není účasten, stojí jakoby nad
příběhem, svůj názor uplatňuje výběrem faktů, tématu, postav)
kritika
nedostatků ve společnosti (odtud název kritický realismus) román
je analýzou skutečnosti; oslabuje se sevřený děj nové
výrazové prostředky: hovorová řeč, nářečí, archaismy ap.
Naturalismus
– krajní směr realismu; aplikuje teorii dědičnosti nebo
determinaci prostředím na literaturu
člověk je omezen svou biologickou podstatou, zobrazen jako výsledek
vlivu prostředí a dědičnosti; lat. natura = příroda
Francie
Honoré
de Balzac (1799–1850) – zakladatel realismu
– cyklus
Lidská komedie – téměř 100 románů, obraz francouzské
společnosti od francouzské revoluce; důkladný popis různých prostředí
i postav všech společenských vrstev; měšťácká dravost, mamonářství,
touha po moci a zisku, pokrytectví
– např.
román Otec Goriot – z prostředí měšťanského penzionu;
ústřední (titulní) postava – bohatý kupec, který svým dcerám
rozdělil majetek a byl pak jimi opuštěn; Evžen Rastignac –
mladý muž ”na vzestupu”, zpočátku sympatický, ale
formován prostředím, jeho charakter se mění (honba za kariérou);
Vautrin – uprchlý zločinec, zlý, cynický, ovlivňuje Rastignaca
(jak být úspěšný v dravčí společnosti); prolínání osudů několika
postav; mravní hodnoty přepočítávány na peníze, majetek; jakýkoli
cit, je-li upřímný a otevřený, je považován za slabost; podrobné
popisy města, ulic, domů, zařízení bytu; jazyk charakterizuje postavu
i prostředí; realistický román encyklopedický
– román
Eugenie Grandetová – o lakomci, který zničí štěstí své
dcery, aby vyplacením věna nezmenšil své bohatství
– román
Ztracené iluze – venkovský básník Lucien Rubempré
poznává v Paříži rub a líc umělecké slávy (úspěch záleží na zájmu
těch, kterým umělec slouží); dilema: žít čestně × zaprodat se
– román
Lesk a bída kurtizán – o vztazích nejvyšších vrstev s
podsvětím
Gustav
Flaubert (1821–1880) – mistr zobrazování lidských
vášní a citových vztahů
– román
Paní Bovaryová – hlavní hrdinka Ema, dcera bohatého
sedláka, trpí v zajetí nudného měšťanského prostředí, touží po
přepychu, romantice, hledá smysl života, utíká před banalitou k nové
lásce, ale deziluze ji zabíjí; Emin manžel – venkovský lékař
Karel Bovary – je sice dobrák, ale omezený člověk; lékárník
Homais – upovídaný, plný frází o pokroku, měšťák, patolízal;
realistický román psychologický
– román
Citová výchova – příběh rozčarování z prázdného života
měšťácké společnosti; autobiogr. rysy
Guy
de Maupassant (1850–1893) – mistr povídky a novely;
převaha popisu a vypravování
– povídka
Kulička – z prusko-francouzské války, o nevěstce, kterou
zbabělí spolucestující pohrdají, ač všechny zachránila
– román
Miláček – o pařížském novináři, který k rychlému
vzestupu bezohledně využívá žen
Émile
Zola (1840–1902) – představitel naturalismu
(teoretik i tvůrce); vývoj tvorby od studia člověka (”lidského
živočichopisu”) a jeho pasivity přes kritiku společnosti až k
obrazu lidské aktivity; – román Tereza Raquinová –
hrdinka je hříčkou vlastních sklonů a vrozených chyb, výsledek vlivu
prostředí a dědičnosti, zbavena vlastní svobodné vůle –
románový cyklus Rougon–Macquartové, např. – román
Zabiják – z prostředí pařížských krčem, vliv alkoholu na
morální svědomí, kritický tón – román Germinal – z
prostředí hornické stávky – romány Nana, Lidská
bestie – obraz vysoké společnosti a polosvěta
Anglie
počátky
realismu – viz Defoe, Swift
Charles
Dickens (1812–1870) – kritika sociální
nespravedlnosti, obraz osudů nešťastných dětí bez domova a rodiny
(vlastní životní zkušenost) – např. romány Oliver
Twist, David Copperfield, Malá Dorritka
– vrcholný
román Kronika Pickwickova klubu – široký obraz soudobé
Anglie, kritický postoj k jejím institucím, úsměvný humor;
– dva
vynikající typy: Samuel Pickwick – v jádru dobrý člověk, ale
maloměšťák, trpí přehnanou představou o vlastní důležitosti; stále
něco předstírá, navenek je strojený, nepřirozený, tím směšný, autorem
jemně ironizovaný; původně komická figurka se mění v charakterního
hrdinu × Samuel Weller – vyniká lidovým vtipem a
přirozeným humorem; lidový jazyk; realistický román humoristický
William
Makepeace Thackeray (1811–1863) – kritičtější,
výsměšnější pohled na anglickou společnost Kniha o snobech
– o kariérismu, hlouposti
Rusko
odraz
carského samoděržaví, sociálních konfliktů, touhy po svobodě
Nikolaj
Vasiljevič Gogol (1809–1852– realismus spjatý s
romantismem
– satirická
komedie Revizor – kritika úplatkářství, lidské
hlouposti, podlézavosti, omezenosti, pokrytectví; protiklad omezeného
vládce malého města, pokrytce (= policejní direktor) a podvodníka,
vychytralého prospěcháře, který se vydává za revizora (= Chlestakov)
– román
Mrtvé duše – otřesné svědectví o nevolnickém Rusku, o
statkářích; hlavní hrdina statkář Čičikov zbohatl kupováním ”mrtvých
duší” (nevolníků), za něž zdarma získával půdu v méně zalidněné
oblasti
Ivan
Sergejevič Turgeněv (1818–1883)– povídkové pásmo
Lovcovy zápisky–rámcové postavy:autor– lovec a
jeho průvodce Jermolaj; obrazy ruské přírody a života na venkově,
kritika nevolnictví; řetěz scén ze života statkářů a nevolníků–román
Otcové a děti–střetnutí dvou generací,rozvrstvení ruské
statkářské společnosti
Lev
Nikolajevič Tolstoj (1828–1910)
– historický
román – epopej Vojna a mír (4dílný) – z doby
napoleonských válek; bohatá galerie postav ze všech vrstev
společnosti (téměř 250); bitva u Slavkova, tažení na Moskvu,
Napoleonův ústup; hlavní postavy: Pierre Bezuchov – názory
autorovy (hledá smysl života) × šlechtic Andrej Bolkonský;
Nataša Rostová, z historických postav Kutuzov, Napoleon
– psychologický
román Anna Karenina – dva milostné rodinné osudy:
vášnivá láska A. Kareniny k mladému důstojníku Vronskému, končící
sebevraždou × milostné štěstí manželů Levinových; hluboká
analýza citových a duševních stavů člověka, psychologie lásky
Fjodor
Michajlovič Dostojevskij (1821–1881) Jeho tvorbu poznamenal
tragický život (za účast v pokrokovém hnutí odsouzen k smrti,
omilostněn, život ve vězení, sibiřské vyhnanství
zájem o nejubožejší trpící lidi ve velkoměstě, zvl. v Petrohradě;
filozofie pokory, soucitu a odpuštění; mistrná psychologie postav
– román
Zločin a trest – studie o lidském svědomí; hlavní hrdina
– chudý petrohradský student Rodion Raskolnikov musí pro
nedostatek prostředků přerušit studia; pro peníze zabil starou
lichvářku a její sestru, po těžkém vnitřním boji se přiznal (úvaha –
zda silný jedinec má právo zabít člověka, i když je to bezcenný
ničema); využití vnitřního monologu (výčitky, úvahy); realistický
filozofický román
– podobně
i romány Bratři Karamazovi (otcovražda a hledání viníka mezi
třemi syny), Idiot (o zchudlém šlechtici Myškinovi, kterého
okolí pro jeho dobrotu označuje za idiota, ač svou ušlechtilostí
vyniká nad ostatními), Uražení a ponížení
Anton
Pavlovič Čechov (1860–1904) – zakladatel lyrického a
psychologického dramatu lyrické drama – potlačena
dějovost, v popředí lyrické partie, patos, jemné dialogy,
emocionálnost; děj nemá tradiční kompozici, dramatičnost i tragičnost
vyrůstá z nitra postav; hledání životních jistot, kritika ruské
společnosti, naznačeny perspektivy šťastného života
– např.
drama Racek, Strýček Váňa, Tři sestry, Višňový
sad;
– autorova
účast s lidským osudem, pochopení pro smutek; různé vrstvy ruské
inteligence – rozčarování životem, diskuse o lepším světě
– humoristické
a satirické povídky – umění zkratky a náznaku, např.
Pavilon č. 6
Polsko
Henryk
Sienkiewicz (1846–1916)
– historické
romány Křižáci (boje Poláků proti křižákům zač. 15. stol.,
bitva u Grünwaldu)
– trilogie
Ohněm a mečem, Potopa, Pan Wołodyjowski (boje
Poláků proti ukrajinským kozákům v 17. stol.; milostný motiv:
tragická láska Zbyška z Bogdanče k Danušce, dceři Juranda ze
Spychova)
– román
Quo vadis (ze starověkého Říma, vláda Neronova, pronásledování
křesťanů)
Bolesław
Prus (1847–1912) – historický román Farao
(boj egyptského vládce Ramsese XIII. s církví o moc)
–
román Loutka (rozkvět a úpadek liberálního varšavského
měšťanstva)
Severská literatura
norský
dramatik Henrik Ibsen (1828–1906) –
romanticko-realistická dramatická báseň Peer Gynt –
název podle populární postavy norských pohádek, fantasty, rváče a
dobrodruha, je neschopen zmáhat překážky, sní a promarní vše, i lásku
Solvejžinu; prolínání pohádkového světa s filozofickými úvahami o
životě – dramata s naturalistickými rysy – Divoká
kachna, Hedda Gablerová – dramata ze současnosti –
Nora, Nepřítel lidu, Opory společnosti (kritika
měšťácké morálky)
dánský
prozaik, pohádkář Hans Christian Andersen (1805–1875) –
Pohádka mého života (vzpomínková próza, vlastní osudy)
USA
Mark
Twain (1835–1910)– novinář a humorista; –
romány Dobrodružství Toma Sawyera a Dobrodružství
Huckleberryho Finna – zážitky z dětství, kritika
maloměstského života; využití hovorového jazyka
|