| Podíváme-li se na Plzeň z jakékoliv strany, 
        vždy vidíme město v kotlině, rozložené na březích čtyř řek, které protékají 
        rovinatými a šťavnatými lukami, jež až za hranicemi města zdvihají v nepříliš 
        vysoké terasy, z nichž vyrůstají kopce jako Radyně, Chlum, Krkavec a další. 
        Ty tvoří pak známé a typické panorama našeho města. Zejména zřícenina 
        hradu Radyně 
       
        na blízkém obzoru je neodmyslitelná od siluety Plzně a jejího okolí. Je 
      jednoduše jejím strážním andělem a symbolem, právě jako štíhlá vysoká věž 
      katedrálního chrámu sv. Bartoloměje, která se po dlouhá staletí tyčí k nebesům, 
      aby upozorňovala a prosila za město a všechny ty, kteří v něm žijí. Staré 
      město je celkem nepatrné proti rozloze dnešní Plzně, která pokrývá téměř 
      celou vnitřní kotlinu a stavby se šplhají i do vyšších poloh teras, které 
      tu zbyly po dávném moři. Panorama města je celkem poklidné, jen tu a tam 
      je rozrušené továrními komíny, které patří podnikům jako např. Škodovce, 
      pivovarům apod., které učinily z Plzně jedno z největších průmyslových center 
      naší republiky. Na okrajích města pak jako středověké hradby uzavírají městký 
      prospekt rozlehlé a věžovité stavby domů v nepříliž vzhledné podobě moderních 
      sídlišť, 
      které jsou po celé zemi stejné, v urbanictické a individulální výstavbě 
          | 
 |   
          | Středověký hrad Radyně |  
        celkově vynalézavé a je lhostejné, zda-li stojí v Plzni, v Praze či v jiném 
      městě. Tato sídliště způsobila, že Plzeň do sebe pohltila více než dvě desítky 
      plzeňských vesnic, jež se staly integrální součástí města a stará venkovská 
      výstavba vlastně zanikla. Jen někde se na sebe upozorňuje jako vzácný a 
      pomátkově chráněný solitér. Prostě nové a staré se mísí a nová doba jde 
      nezadržitelně dopředu. Bylo by zpozdilé se se tomu bránit, i když občas 
      si můsíme povzdechnout, že by dnešnímu městu snad více slušela rozvážnost, 
      vhodnější by byl ušlechtilejší cit a ohleduplnost na genia loci, na to co 
      Plzeň byla, je a bude, co bychom si vduchu přáli z ní mít: středisko celého 
      širokého kraje, hospodářské, umělecké a duchovní jako bylo v minulosti, 
      z něhož se šířily myšlenky pokroku na všechny strany. 
          | 
 |   
          | Bolevecký rybník - oblíbené rekreační oblast (tam někde bydlím) |  
         
          | 
 |   
          | Letecký pohled na pravoúhlé gotické ulicenáměstí republiky
 |  Nejbližší okolí města prodělalo více jak tisíciletý vývoj lidských sídlišť, nepočítáme-li do
		toho pravěké osídlení. Slovanské osídlení Plzeňska lze datovat do 8. století, kdy tu vzniklo několik
		významných sídlišť, hradisek. Nejbližší bylo u Bukovce, o němž se ještě v 15. století vykládalo, že
		odtud byla založena Plzeň. Tak to alespoň říká ve svém kázání Hilarius Litoměřický, vlastně v nejstarší
		městské kronice. Jako hlavní centrum kraje však vyrostlo hradisko s hradem Plzeň. Bylo to místo pevné
		a neobyčejně významné. První písemnou zprávu o něm máme z r. 976 a ta již sama svědčí o jeho
		důležitosti. Je ve spojení s porážkou vojsk německého císaře Oty II. někde v okolí hradu.
		Byl to hrad knížecí, přemyslovský, který vznikl někdy v druhé polovině 10. století, v době velkých
		zakladatelských činů Boleslava II. O významu hradu svědčí nejen velký počet tamních úředníků,
		ale i osm kostelů na hradě a v podhradí. Při svém návratu do Čech z nedobrovolného vyhnanství se
		tu zastavil druhý pražský biskup sv. Vojtěch, který s sebou přivezl 12 mnichů, pro něž chtěl
		postavit klášter - první v Čechách. Než celou věc projednal, zřídil pro ně kostelík a klášteřík
		- Kostelec P.Marie - v dnešní Doubravce. Koncem 13. století se počala společnost v 
        českém státě měnit, šlechta upevňovala své pozice a vytvářel se nový stav 
        - měšťané. S podporou panovníka vznikala města jako střediska obchodu, 
        řemesel, obrany i duchovního života. Nová centra vznikala na místech dosavadních 
        tržních osad či pod knížecím hradem, na důležitých cestách. Jako jedno 
        z posledních královských měst vznikla i Plzeň. Hradské zřízení dohrálo 
        svou roli a vznikalo změní krajské.
       
        Hrad Plzeň pomalu upadal a bylo zapotřebí nového střediska a to se našlo 
      na soutoku řek Radbuzy a Mže. Bylo to nezastavěné místo na katastru farní 
      osady Malice. Panovník Václav II. pověřil lokátora Jindřicha založením nového 
      města a udělil nové instituci různé výsady. Lokátor musel zajistit lidi, 
      kteří byli ochotni se v novém městě usadit, platit příslušné poplatky a 
      prožívat s ním vše dobré i zlé. Celkem lze počet osadníků odhadnout na 300 
      rodin, které žily asi v 290 domech. Byla to zprvu krušná léta, plná těžké 
      práce a nejistot, obav před nájezdy lapků, neboť osadníci museli stavět 
      nejen domy ale i hradby, za kterými se pak cítili bezpečni. Je však otázka 
      založení města. Nezachovala se zakládací listina, křestní list nového města. 
      Nemuselo tomu tak být, neboť stačil ústní příkaz panovníka. Rozborem různých 
      zpráv docházíme k rozmezí let 1288 - 1300. Do toho se hodí rok 1295, který 
      se nalezl na přídestí rukopisu pražské kapitulní knihovny, kde se v latinské 
      řeči píše: „Roku 1295 se staví Plzeň a slavně byla nazvána Novou." Zde je 
      i odpověď na vznik jména nového města. Bylo prostě přeneseno z hradu Plzně, 
      jehož podhradí se začalo říkat Stará Plzeň a nové město dostalo přídomek 
      Nová. Původní jméno Plzeň rovněž není plně osvětleno. Buď je odvozeno od 
      polohy hradu, kde je sesouvající se, plzká půda nebo podle osobního jména 
      zakladatele Plzna, ale to je rovněž vydedukováno, poněvadž podobné osobní 
      jméno nebylo zjištěno. 
          | 
 |   
          | Oltář kostela sv. Bartoloměje |  
         
          | 
 |   
          | Letecký pohled na dominantní gotickýchrám sv. Bartoloměje
 |  Nové město bylo založeno podle nejnovějších 
        urbanistických představ s úmyslem, že bude patřit mezi nejpřednější královská 
        města v Čechách. Areál vnitřního města přesahoval 20 hektarů, předstihla 
        ho pouze Praha jako hlavní město a Kutná Hora, kde v ploše byly zahrnuty 
        i doly, přibližně stejné byly Hradec Králové a České Budějovice. K městu 
        bylo přiměřeno 168 lánů. Rozvržení domovních bloků, náměstí a ulic bylo 
        neobyčejně účelné a moderní, takže vlastně vyhovuje dodnes i přes velký 
        rozsah místní dopravy. Zároveň s městem byl založen monumentální farní 
        kostel sv. Bartoloměje na náměstí a dva kláštery - františkánský a dominikánský. 
        Město bylo obehnáno pevnými hradbami, příkopy a strouhami, takže po dlouhá 
        staletí, dokud se nezměnila vojenská technika, bylo nedobytné. To byla 
        rovněž chlouba Plzeňských. Těsně k hradbám přiléhala nevelká předměstí, 
        dále byly vesnice, které město v pozdějších letech zakupovalo a které 
        se od dvacátých let našeho století staly předměstími Plzně. 
         
          | 
 |   
          | Historické plzeňské podzemí |  V tomto daném rámci se odvíjel po sedm století 
        život Plzně se všemi radostmi i strastmi. Někdy byl běh událostí rušný, 
        jindy poklidný až ospalý. Každý věk dodal prostě něco, co poznamenalo 
        její charakter a přispělo k jejímu dalšímu vývoji. Projdeme-li velmi rychle 
        a zběžně těch sedm set let existence Plzně, zjistíme řadu specifických 
        rysů, které na město a jeho obyvatele zapůsobily. Je to jeho poloha na 
        západních hranicích státu, jeho důležitá úloha v zahraničním obchodu, 
        v duchovních, kulturních stycích se sousedy, nejen s Němci, ale i se vzdálenějšími. 
        Z toho plyne i další stránka těchto vztahů, zesílené vědomí češství. Při 
        tom nešlo nikdy o fanatický postoj, nýbrž o smířlivé vztahy. Nejvýraznější 
        však bylo duchovní, náboženské přesvědčení Plzeňanů, kteří vždy stáli 
        za pravdou, jak jim se jevila. V době velkých náboženských rozporů a projevů 
        se Plzeňané postavili na stranu spravedlnosti, za svůj postoj a chování 
        si dokonce vysloužili písemné ocenění své činnosti. Byli však jednoznačně 
        proti jakémukoliv radikalismu. To vysvětluje také jejich kladný vztah 
        k Husovi a záporný k Václavu Korandovi st. i k husitům. 
       
        Souběžným znakem jejich postoje byla věrnost k panovníkovi. Plzeňští po 
      počátečních velkých sympatiích k husitství se od března 1420 od něho odtrhli 
      a stáli pevně na straně Říma, což trvalo až do druhé poloviny 19. století, 
      pak zlhostejnili. Nelze popřít, že ze svého postoje měli značný prospěch. 
      Katolická cizina lépe přijímala věrnou Plzeň než kacířská města. Viditelnou 
      odměnou jí bylo privilegium císaře Zikmunda zpečetěné zlatou bulou, které 
      ji osvobozovalo od placení všech cel a mýt v celé říši. To byl základ veškerého 
      blahobytu Plzeňských. Umožňovalo to čilé zahraniční styky a otevírání se 
      vyspělé Evropě. Vzdělanost a kultura v městě nacházely úrodnou půdu. Proto 
      také v Plzni byla vytištěna např. první česká kniha Kronika trojanská (1468). 
      V Plzni rozkvetlo umění, např. sousoší Kalvárie u sv. Bartoloměje je v sochařství 
      pohusitských Čech nejvyspělejší. Také humanismus tu nacházel pevnou základnu 
      a plzeňské školství 15. a 16. století patřilo k nejlepším. V Plzni vznikla 
      rovněž první pravá renesanční kniha, satirická Frantova práva. 
          | 
 |   
          | Renesanční budova radnice(vlevo Císařský dům)
 |  Přes ideové rozpory s ostatními městy stála Plzeň v politických postojích 
        na základních společných stanoviscích a hájila práva měst. Za to ji těžce 
        postihla msta panstva a 
       
        r. 1507 byla ze dvou třetin vypálena. Brzy se však z neštěstí vzpamatovala. 
      Od druhé poloviny 16. století se její obraz naplňoval výstavností renesance, 
      jejíž nejdokonalejší ukázkou je radnice, jedna z nejkrásnějších v Čechách. 
      Zdárný vývoj byl však přerušen krutou třicetiletou válkou (1618 - 1648), 
      město bylo poprvé ve své historii dobyto (1618). Evangelické stavy, především 
      páni a rytíři chtěli město „malý Řím" úplně vyhladit z povrchu země, vývojem 
      událostí k tomu nedošlo, avšak kruté mory ji ze tří pětin vylidnily. Krátkým 
      pobytem Albrechta z Valdštejna před svým zavražděním se stala známou v celém 
      tehdejším světě. Po válce pak dlouho trvalo než se město opět vzchopilo 
      a dosáhlo bývalé úrovně, ale i přes svůj statečný postoj byla Plzeň ve svém 
      politickém významu srovnána s ostatními rebelantskými městy. Z bývalé hospodářské 
      slávy jí zbyly jen proslulé výroční trhy, jarmarky. Její význam však přece 
      jen trval a Plzeň byla na konci patriomoniální doby největším feudálním 
      pánem v západních Čechách. Koncem 18. století tu bylo založeno gymnázium, 
      jehož správa byla posléze svěřena tepelským premonstrátům, z jejichž profesorů 
      jmenujme vedle dalších aspoň J. V. Sedláčka, F. J. Smetanu, H. Karlíka. 
      Právě jejich působení vděčí Plzeň za to, že se opět vrátila k uvědomělému 
      češství a na pomezí národnostní hranice sehrála významnou úlohu. Jmenovaní 
      profesoři byli horlivými ochránci a podporovateli J. K. Tyla, který v našem 
      městě našel svůj poslední odpočinek (1856), u svého bratrance tu studoval 
      Bedřich Smetana a mohli bychom jmenovat řadu dalších významných českých 
      osobností, které vyšly ze zdejšího gymnázia. 
          | 
 |   
          | Bývalý klášter dominikánek- dnes státní vědecká knihovna
 |  
         
          | 
 |   
          | Největší synagoga v Čechách |   Druhá polovina či spíše konec minulého století znamenal velký hospodářský 
        rozmach Plzně umožněný rozvojem železnice. Vznikala řada velkých podniků, 
        které dosáhly světové pověsti, předně to byl měšťanský pivovar, Škodovy 
        závody aj., které proslavily město, i když vlastně prvními továrními podniky 
        byly koželužny. Prudký rozmach hospodářství zcela proměnil Plzeň a její 
        společnost. Z malého provinčního města se stalo velkoměsto, vnitřní město 
        se ztratilo mezi rozsáhlými předměstími, v něž se proměňovaly okolní vesnice 
        a jejichž obyvatelé dosáhli mnohonásobnou převahu nad vnitřním městem. 
        Stále více lidí se stěhovalo za prací do rostoucí Plzně a bylo pro ně 
        zapotřebí budovat síť služeb a podniků. Koncem 19. a počátkem 20. století 
        vzniká plynárna, vodárna, elektrárna, staví se řada škol, skutečných paláců 
        vzdělání, divadlo apod. Plzeň se stala opravdu divadelním městem s neobyčejně 
        vybraným souborem. Bohužel první světová válka plně narušila celkem poklidný 
        život a přinesla řadu rušivých momentů. Škodovka se stala největším zbrojním 
        arsenálem monarchie a ovládla a ovlivnila celé město. Po vzniku republiky 
        se obyvatelstvo radikalizovalo, měšťanstvo bylo zatlačeno, ztratilo svou 
        politickou moc a rozhodující silou se stala sociální demokracie. Meziválečné 
        dvacetiletí sice stále udržuje hospodářskou sílu města i jeho kulturu, 
        ale je těžce poznamenáno hospodářskou krizí. Když se situace začíná zlepšovat, 
        přichází však druhá těžká pohroma a to německá nacistická okupace. I přes 
        prudký protinacistický odpor, který stál těžké oběti na životech, bylo 
        vše postaveno ve prospěch nacistické válečné mašinérie. 
        V poslední fázi války byla Plzeň postižena bombardováním, avšak vítězný 
        květen 1945 ukončil nesmyslnou válku a město bylo osvobozeno americkou 
        armádou. Nastala doba nápravy, stavěly a opravovaly se budovy, ale také 
        vznikaly nové instituce. Plzeň se stala po dlouhém úsilí univerzitním 
        městem a tak se splnily snahy minulých generací. Avšak i tento krátkodobý 
        rozmach byl záhy potlačen komunistickou mocí, k jejímuž nástupu pomohla 
        falešná revoluční nálada části obyvatel. Vznikala nová sídliště kasárenského 
        stylu, jež obklopují město ze všech stran, stala se však převážně místem 
        pro přespání, společenský život, silně omezený, se stále soustřeďoval 
        do vnitřního města. 
         
          | 
 |   
          | Charakteristická brána pivovaru Prazrdoj |  Čtyři desítky let trval tento omezený a narušený životní styl, až teprve konec roku 1989
		 přinesl radikální změnu a lidé se opět vracejí ke způsobu života před rokem 1948, který však
		 těžko hledají, čas pokročil a nelze se pouze vracet. Je třeba hledat a nacházet to nové,
		 lepší a pěkné po stránce duchovní i hmotné. A to je to, co bych našemu městu k jeho jubileu
		 ze srdce přál. Čerpáno z knihy město Plzeň, 1995, vydala 
        Dimenze Plzeň s.r.o. a Koniáš |