Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
12 : Česká
próza v 2. polovině 19. století
Charakteristika
období – průmyslová revoluce, K.U. – rozdělení na Něm,. a
Čes., vědecké objevy, boj o pravost rukopisů, začal vycházet Ottův
naučný slovník )
Próza – Jirásek –
historická
Stašek, Světlá(viz. 11) – venkovská
Neruda a Arbes – městská (viz. 11)
Drama – historické hry
Naturalismus
návaznost
na počátky uměleckého realismu od 40. let 19. stol. (Havlíček, Tyl,
Němcová); rozdělení univerzity na českou a německou (1882)
realismus
ve vědě – požadavek pravdy a svobody vědeckého
bádání vliv pozitivismu; boj o pravost RKZ, vydání Ottova
slovníku naučného; časopis Čas (redaktor Jan Herben),
vědecký časopis Athenaeum (vydavatel T. G. Masaryk); vědecké
osobnosti: filozof a sociolog Tomáš Garrigue Masaryk (studie
Česká otázka, Jan Hus, Karel Havlíček aj.), estetik Otakar Hostinský
(studie O realismu uměleckém), historik Jaroslav Goll,
jazykovědec Jan Gebauer (Historická mluvnice, Staročeský
slovník), literární historik Jaroslav Vlček (Dějiny české
literatury)
kritický
realismus v české próze – tendence sociální i národně
osvobozenecké; historický román (s výchovnou tendencí národní) –
historická věrnost, typizace; vliv francouzské a ruské literatury
venkovský román (znalost venkova, národopisné studie, regionální
charakter prózy); návaznost na Hálka
realismus
v českém dramatu – vliv evropského dramatu (Ibsen, Gogol);
ředitel ND Adolf ©ubert, dramaturg Ladislav Stroupežnický
naturalismus
– ve společenském románu (=dokument doby); záliba v negativních
jevech, pesimismus (K. M. Čapek – Chod, V. Mrštík)
obraz
vesnice i s jejími nedostatky; snaha hledat řešení, např. návratem k
ideálům křesťanství (Holeček, Herben); regionální charakter
prózy (odraz autorova vztahu k určitému kraji); využití dialektismů
(charakteristika postav i prostředí)
Karel
Václav Rais (1859–1926)
Lázně Bělohrad (Podkrkonoší), vesnickým učitelem na Českomoravské
vysočině; zobrazil těžký život venkovanů v horských krajích, růst
bídy (pokračovatel Hálkův) povídkové soubory: otázka
výměnkářská, vztah rodičů a dětí, touha po majetku – např.
Výminkáři, Rodiče a děti
romány:
– idylický obraz venkova v minulosti:
román
Zapadlí vlastenci – z Podkrkonoší (Pozdětín); obraz
náročné a obětavé práce drobné vesnické inteligence (učitelé, kněží)
v době národního obrození (farář Stehlík, řídící učitel Čížek,
učitelský pomocník Čermák); obrozenské vlastenectví; národnostní
spory na česko-německém rozhraní
román
Západ – z Českomoravské vysočiny (Studenec = Kameničky
obraz Ant. Slavíčka); vesnice 2. pol. 19. století (autorova
současnost); oslava ušlechtilosti a lidské dobroty (farář Kalous,
kaplan Voříšek, vesnický učitel Pondělíček) – úsilí zmírnit
bídu lidí
kritický
pohled na skutečnost, až naturalistický obraz mravního
rozkladu: román Kalibův zločin – tragédie dobráka
dohnaného intrikami a rozvracením manželství k vraždě
Raisův
přínos: realistický
obraz sociálních poměrů na vesnici; hlubší psychologická kresba
postav; idylismus i naturalismus zájem
o postavy starých lidí nebo dětí (citovost, moudrost); nositelé
vyšších morálních zásad, ale příliš slabí na ovlivnění osudů trpících
Antal
Stašek (1843–1931)
Podkrkonoší (Semily); otec Ivana Olbrachta;
– povídkový
cyklus Blouznivci našich hor – o životě lidí v
Podkrkonoší, hledání spravedlnosti a štěstí; duchověrectví
(spiritismus)
– román
V temných vírech – o životě dělníků, počátky dělnického
hnutí
román
O ševci Matoušovi a jeho přátelích (původně povídka ©vec
Matouš) – obraz 40. let 19. století, revoluce 1848 a 50. let;
švec Matouš ©těpánek, od mládí bouřlivák, sní o lepším životě (vliv
utopického socialismu) a účastní se boje proti kapitalistům
Karel
Klostermann (1848–1923) – obraz ©umavy a jižních Čech
v románech Mlhy na blatech a V ráji šumavském
Alois Jirásek (1851–1930)
vrchol české historické prózy 19. stol.
Hronov, studium historie, profesorem dějepisu v Litomyšli, pak v
Praze; malířské nadání (přátelství s Alšem); vliv Palackého koncepce
dějin
Dílo
a) próza
– témata:
– nejstarší
období dějin:
Staré
pověsti české (ale i novější – o ®ižkovi, Kozinovi,
Jánošíkovi); prameny – Kosmas, Dalimil
– husitství:
román Mezi proudy (3 dílný) – obraz narůstání
společenských rozporů za Václava IV., počátky reformního hnutí;
vydání Kutnohorského dekretu, osudy Jana ®ižky
román
Proti všem (3 části) – rozmach a vrchol husitství po
bitvu na Vítkově hoře (obd. 1419 – 1420); husité, Jan ®ižka,
zeman Ctibor z Hvozdna; císař Zikmund
román
Bratrstvo (3 dílný) – doznívání husitských válek na
Slovensku; bitva u Lučence, Jan Jiskra z Brandýsa × Hunyady
román
Husitský král (2 dílný, nedokončený) – o vládě Jiřího z
Poděbrad po vznik jednoty bratrské
román
Z Čech až na konec světa (podle cestopisu Václava ©aška z
Bířkova) – mírové poselství Jiřího z Poděbrad do západní Evropy
– národní
obrození: román F. L. Věk (5 dílný) – obraz počátků
národního obrození, divadla, básnictví a vědy; vlastenectví, národní
uvědomování; historická postava Fr. Vladislava Heka, vlastenců
Václava Tháma, Václava Matěje Krameria, pátera Vrby aj.; prostředí
Prahy a Dobrušky
román
U nás (4 dílný, kronika) – obrození na čes. vesnici
(Padolí = Hronov); postava pátera Havlovického = kněze Regnera
novela
Filozofská historie (cyklus Maloměstské historie) –
život litomyšlských studentů (Frýbort, Vavřena, Zelenka, ©pína);
příprava majáles, události roku 1848 (pražské barikády); vlastenci
(slečna Elis, Lenka) × poněmčené měšťanstvo (aktuár Roubínek)
– doba
pobělohorská:
román
Temno – obraz obd. protireformace, působení jezuitů
(páter Koniáš) a cizí katolické šlechty v severovýchodních Čechách a
v Praze, pálení českých knih; ústřední postavy – děti tajného
evangelíka Machovce
obraz
protifeudálních selských rebelií:
román
Skály (selská vzpoura na Čáslavsku, evangelický kněz Matyáš
Ulický)
román
Psohlavci (povstání Chodů kon. 17. st. proti Lamingerovi, Jan
Sladký Kozina)
román
Skaláci (selská vzpoura 1775 na Náchodsku)
b) drama
– témata:
– historická:
husitská trilogie Jan Hus, Jan ®ižka, Jan Roháč
– symbolizují věrnost pravdě, boj za ni, vytrvalost v boji až
do smrti
z
období obrozenského – M. D. Rettigová – veselohra,
litomyšlská idyla vlastenky a kuchařky
– pohádková:
Lucerna (s lidovými a humornými prvky, vlastenecký charakter)
– současnosti
(venkov): Vojnarka (láska milenecká × mateřská), Otec
(majetek rozhoduje o vztazích mezi lidmi)
Jiráskův
přínos: nejrozsáhlejší,
nejucelenější umělecký obraz českých dějin výchovný
význam – znalost dějin je posilou národního sebevědomí;
autorovo vlastenectví tvůrce
realistického historického románu (historická pravdivost na
podkladě důkladného studia historických pramenů, úsilí o objektivitu)
živost, barvitost,
dramatičnost vyprávění, plastický a dynamický obraz hromadných
davových scén (bitev) umění
portrétu (hejtmané, zemané ap.) dílo
nemívá monografický charakter, postavy vyjadřují názory typické pro
širší kolektiv (tzv. kolektivní hrdina)
forma epopeje (literární útvar velmi rozsáhlý, zobrazuje život
hrdinů na pozadí historických událostí; prolínání několika dějových
linií) Jiráskův jazyk
– prostý, srozumitelný; využití historismů a archaismů (k
charakteristice doby)
|