Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
13
: Divadlo a jeho význam v rozvoji českého národa a jeho kultury
Počátky
divadla všude na světě souvisejí s náboženskými tradicemi.
Platí to o starém Egyptě, Indii a také o starém Řecku, kde při
oslavách boha plodnosti a vína Dionýsa, vznikla tragédie a
komedie. Tyto hry se hrály v amfiteátrech a všechny měly trojí
jednotu - času, místa a děje. Z Řecka se drama rozšířilo do
starověkého Říma. Středověká literatura nenavázala na tradici
antického divadla. Církev odmítala antické divadlo, protože bylo
pohanské. Až v 9. století se začala hrát tzv. officia -
vánoční nebo velikonoční hry, které se hrály latinsky v kostelech. Z
nich postupně vznikaly samostatné hry, které se hrávaly mimo kostel a
už i v národním jazyce - ve 40. letech 15. století se objevuje první
české drama MASTIČKÁŘ.
Do období renesance
spadá rozkvět tzv. alžbětinského divadla v Anglii - W.
Shakespeare.
Ve ©panělsku znamená renesance zlatý věk literatury - Lope
de Vega.
Ve vývoji divadla zaujímá osobité místo italská Comedia
dell'arte. Jejími hlavními znaky byly masky, improvizace a
komické výstupy. K ustáleným postavám patřili harlekýn, kolombína a
pierot. Commedia dell'arte zanikla v pol. 18. století, kdy Carlo
Goldoni uvádí do komedie současný život a pevný text -
POPRASK NA LAGUNĚ a CHYTRÁ VDOVA. V době baroka
vzniká jeden z nejvýznamnějších hudebně dramatických žánrů - opera.
Roku 1680 vzniká Comédie Francaise, první evropské národní divadlo.
Na formu i ducha antického drama navazuje klasicismus. Hlavním
dramatikem klasicismu byl Moliére, osvícenství Voltaire
a preromantismu Goethe
a Schiller. V
době národního obrození má významnou úlohu kočovné divadlo, ale
vznikají také stálé divadelní scény: od roku 1738 působí první
divadelní scéna - divadlo v Kotcích - německá opera a činohra.
Později - roku 1783 - vzniká Stavovské (Nosticovo) divadlo, které
bylo spíše německé, česky se hrálo jen výjimečně. O tři roky později
- 1786 - vzniklo první české divadlo tzv.
Bouda
- vlastenecké divadlo na současném Václavském náměstí, které však
zaniklo už za 3 roky. Jeho dramatiky byli Václav
Thám
a P. ©edivý, z němčiny a angličtiny překládal Karel
Ignác Thám. Prvním českým skutečným dramatikem byl Václav
Kliment Klicpera.
Průkopníkem českého divadla byl romantik Josef
Kajetán Tyl,
který nejprve režíroval ochotnickou skupinu a později se stal
dramaturgem Stavovského divadla. Ze světových romantiků vynikali
Puškin,
Lermontov
a Hugo. Základní
kámen Národního divadla byl položen 1868, prvně bylo otevřeno 1881,
ale záhy vyhořelo. Znovu bylo otevřeno 1883. Vybudováno bylo podle
návrhu architekta Zítka v novorenesančním stylu. Na výzdobě se
podíleli Aleš, Brožík, Mařák, Myslbek a Hynais, který navrhl oponu.
Ředitelem ND byl F. A. ©ubert. Dramata psali i lumírovci:
Vrchlický
(HIPPODAMIE s hudbou Fibicha, NOC NA KARL©TEJNĚ),
Sládek - překlady Shakespeara, Zeyer - RADÚZ
A MAHULENA). Od poloviny 19. století se i v dramatu projevuje
vliv realismu: Henrik Ibsen - NORA, STRA©IDLA,
PEER GYNT, August Strindberg - SLEČNA JULIE,
A. P. Čechov - VI©ŇOVÝ SAD, STRÝČEK VÁŇA,
TŘI SESTRY, RACEK a Gogol
- REVIZOR. Dramaturgem ND byl Ladislav Stroupežnický,
který psal historické hry - ZVÍKOVSKÝ RARÁ©EK, PANÍ
MINCMISTROVÁ a veselohry - NA©I FURIANTI. K představitelům
českého dramatu dále patří Alois
a Vilém
Mrštíkovi
- MARY©A, Gabriela Preissová - GAZDINA ROBA
- zhudebnil Foerster, JEJÍ PASTORKYŇA - zhudebnil Janáček a
Alois
Jirásek.
Ve 20.
století vzniká muzikál, revue, zástupové drama, objevují se kabarety
a šantány. U nás vzniklo mnoho scén po vzniku ČSR. Městské divadlo na
Vinohradech v roce 1920 skončilo s operami a operetami a založilo
Komorní divadlo pro lehčí repertoár. Divadlo D34 řídil E.
F. Burian, který jako režisér i autor projevil svůj
avantgardní tvůrčí profil při dramatizaci světových klasických děl:
Goethe
- WERTHER, Puškin - ONĚGIN, Moliére
- LAKOMEC nebo českých prozaických děl: Dyk
- KRYSAŘ, Benešová - DON PABLO, DON PEDRO A
VĚRA LUKÁ©OVÁ a při průkopnické inscenaci lidové poezie a
lidových barokních her - LIDOVÁ SUITA. K Burianově vlastní
tvorbě patří PROČ ®IJE© VÁCLAVE ŘÍHO a HRÁZE MEZI
NÁMI. Osvobozené divadlo vzniklo jako pobočka
Devětsilu, hlavně zásluhou Jindřicha Hon zla a Jiřího Frejky. Jeho
tvůrčími osobnostmi byli vedle hudebního skladatele Jaroslava
Ježka, Jiří Voskovec a Jan Werich.
Jejich prvním vystoupením byla WEST POCKET REVUE, ve které
projevili svůj typický smysl pro recesi, humor a slovní hříčky. Před
hrami uváděli tzv. forbíny - aktuální poznámky k veřejnému
životu. K nejznámějším hrám patří: SMOKING REVUE, KOSTKY
JSOU VR®ENY, BALADA Z HADRŮ, SEVER PROTI JIHU,
GOLEM, CAESAR - politická satira; OSEL A STÍN,
KAT A BLÁZEN - protifašistické; PANOPTIKUM, RUB A
LÍC; TĚ®KÁ BARBORA, PĚST NA OKO - protiválečné. Po
Mnichovu byla OD odňata koncese. Jedním z nejvýznamnějších
světových dramatických autorů je Bertolt Brecht.
Nejprve se proslavil ®EBRÁCKOU OPEROU, kterou napsal na motivy
díla Johna Gaye. Příběh legendárního lapky Mackieho Messera zpracoval
pak prozaicky v TŘÍGRO©OVÉM ROMÁNĚ. Svá nejzralejší dramatická
díla vytvořil v emigraci -STRACH A BÍDA TŘETÍ ŘÍ©E,
ZADR®ITELNÝ VZESTUP ARTURA UIE - parodie Hitlerovy cesty k
moci, MATKA KURÁ® A JEJÍ DĚTI - kronika třicetileté války,
®IVOT GALILEŮV... Italského dramatika Luigiho
Pirandella proslavilo především jeho drama - ©EST POSTAV
HLEDÁ AUTORA - hra o tom, jak vzniká divadelní představení. Z
jeho dalších her jsou nejznámější KA®DÝ MÁ SVOU PRAVDU a DNES
VEČER IMPROVIZUJEME. Kouzelníkem divadla či géniem režie je
nazýván první moderní režisér Max Reinhardt. Začínal
jako herec, ale po úspěšných režijních pokusech se začal věnovat
výhradně režii. S Malým divadlem se v Berlíně vydal po cestě
impresionismu. Nechtěl, aby se divadlo tvářilo, že je skutečností.
Využíval nových technických vymožeností - otočné jeviště a
elektrické světlo. Pohyb herců po jevišti ozvláštnil běžícím pásem.
Proslavil se zejména inscenací Shakespearovy komedie SEN NOCI
SVATO JÁNSKÉ. Hledal stále nové scénické možnosti - pro
jednu inscenaci dal např. dovézt na jeviště stromy, tuny mechu a
tisíce svatojánských mušek, aby představa lesa byla dokonalá. Tuto
inscenaci později zfilmoval v Holywoodu. Vynikajícím režisérem byl
rovněž K. S. Stanislavskij, spoluzakladatel slavného
Moskevského uměleckého akademického divadla. Usiloval o historickou
věrohodnost, a to až natolik, že před nastudováním Othella poslal
herce seznámit se s prostředím na Kypr a před uvedením Julia Caesara
vyslal scénografa do Říma. Jeho jméno je spojováno především s
inscenacemi Čechovových her (Strýček Váňa, Višňový sad, Ivanov, Racek
a Tři sestry) a sociálních dramat Gorkého (Děti slunce a Na dně),
které se staly vzorem inscenování doma i v zahraničí. K
nejvýznamnějším tvůrcům absurdního dramatu patří Samuel
Beckett - ČEKÁNÍ NA GODOTA a KONEC HRY - uvádí
na scénu štvance, vzbuzujícího soucit i odpor zároveň, Eugéne
Ionesco - PLE©ATÁ ZPĚVAČKA, NOSORO®EC. V
americké literatuře patřil k průkopníkům absurdního dramatu Edward
Albee - STALO SE V ZOO, KDO SE BOJÍ VIRGINIE
WOOLFOVÉ? - muž a žena si hrají na vysněný život, v němž si
dokáží ubližovat víc než ve skutečném. Lepším básníkem než
dramatikem byl Vítězslav
Nezval,
o čemž svědčí jeho MANON LESCAUT, MILENCI V KIOSKU a
DNES JE©TĚ ZAPADÁ SLUNCE NAD ATLANTIDOU. Vladislav
Vančura
napsal drama z rudolfínské Prahy ALCHYMISTA, humornou JOSEFINU
a JEZERO UKEREVE - proti rasismu. František Langer
je tvůrcem psychologických her PERIFERIE, DVAASEDMDESÁTKA
a komedie VELBLOUD UCHEM JEHLY. Dramatikem světového
významu byl Karel
Čapek.
Největšího věhlasu dosáhla jeho díla psaná z dohadu "co by se
stalo, kdyby se... ":... podařilo vyrobit umělého člověka -
RUR;... člověk napil nesmrtelného nápoje - VĚC
MAKROPULOS;... sám člověk stal stvořitelem - ADAM STVOŘITEL
- tuto hru napsal společně se svým bratrem Josefem;... podařilo
uvolnit z hmoty její ničivou energii - KRAKATIT. Psal však
rovněž hry, kde rázně odmítal fašismus - BÍLÁ NEMOC a
MATKA. Společně se svým bratrem napsal rovněž alegorickou hru
ZE ®IVOTA HMYZU - kritika negativních rysů člověka - motýli -
přelétavá láska, chrousti - hromadě ní majetku, mravenci - touha po
moci. V prvním desetiletí po válce doznívají formy okupační
dramatiky, využívající hojně jinotajů - Ferdinand
Peroutka
- OBLAK A VALČÍK. S jinotajnými tendencemi souvisela i hra
Jana Drdy HRÁTKY S ČERTEM, využívající motivů
lidové pohádky. Z našich divadel jsou po 2. sv. válce
nejpopulárnější divadlo Semafor - Suchý a J. ©litr - JONÁ© A TYNGL
TANGL, KYTICE, divadlo Na zábradlí, Na provázku, Járy
Cimrmana, Rokoko, Studio Ypsilon a v současnosti je nejlepší
Vinohradské divadlo. Jednu z nejdiskutovanějších osobností
představuje Pavel Kohout. K vrcholům jeho tvorby patří
román KDE JE ZAKOPÁN PES, MARIE ZÁPASÍ S ANDĚLY - o
Vlastě Chramostové, PAT ANEB HRA KRÁLŮ - mladý muž ukryje před
Němci židovského básníka, který mu svede ženu a UBOHÝ VRAH. Z
česko - židovské rodiny pocházel Ludvík Aškenazy.
Zaujal dramatem NOČNÍ HOST, groteskou C. K. STÁTNÍ ®ENICH.
Následovali RASPUTIN a PA©IJE PRO ANDĚLKU - mladá dívka
zneužívaná bratrem k vyděračské prostituci. Po roce 1968 emigroval a
zemřel v Itálii. Dílo Václava Havla je po 2. světové
válce jediné, které lze srovnávat s tvorbou světovou - ZAHRADNÍ
SLAVNOST, ZTÍ®ENÁ MO®NOST SOUSTŘEDĚNÍ, AUDIENCE,
LARGO DESOLATO, POKOU©ENÍ, ASANACE, adaptace
Gayovy ®EBRÁCKÉ OPERY. Josef Topol se uvedl
veršovanou tragédií PŮLNOČNÍ VÍTR. K dalším hrám patří JEJICH
DEN, KONEC MASOPUSTU - kolektivizace vesnice, KOČKA NA
KOLEJÍCH - problém lásky a smrti, SLAVÍK K VEČEŘI -
hororové absurdní drama, v němž je třeba brát titul doslova, přičemž
Slavík je jméno nápadníka, SBOHEM, SOKRATE! - navazuje na
Konec masopustu. Milan Uhde psal nejen vlastní dramata
- DĚVKA Z MĚSTA THÉBY, ale dramatizoval i cizí díla - Páralova
PROFESIONÁLNÍ ®ENA, Olbrachtův Nikola ©uhaj - BALADA PRO
BANDITU a tvořil i hry televizní - PÁN PLAMÍNKŮ a
rozhlasové - ZUBAŘOVO POKU©ENÍ, VÝBĚRČÍ. Nejznámějšími
divadelními hrami Pavla Landovského jsou - aktovka
HODINOVÝ HOTELIÉR a SANITÁRNÍ NOC. K dílům Karla
Sidona patří LATRINY - zajatecký tábor v 1. sv. válce,
SHAPIRA a LABYRINT - inspirován Komenským. Na počátku
80. let se objevily nové talenty - Daniela Fischerová -
HODINA MEZI PSEM A VLKEM - o životě francouzského básníka
Fracoise Villona a Karel Steigerwald - "tragifraška"
DOBOVÉ TANCE.
MARY©A - obraz
majetkových rozdílů na vesnici, nešťastný život dívky Maryši v
manželství z donucení rodičů;
1.
dějství – expozice: základní situace – jednání Lízala
a Vávry o věno, loučení rekrutů (mezi nimi Francek, kterého Maryša
miluje)
2.
dějství – kolize (zápletka): Maryša odmítá sňatek s
mlynářem Vávrou (prosí matku, ptá se babičky, prosí otce, rozmlouvá s
Vávrou), nakonec souhlasí
3.
dějství – krize (vyvrcholení): návrat Francka, setkání s
Maryšou, spory o věno pokračují
4.
dějství – peripetie (obrat ve vývoji děje): otec Lízal
lituje Maryšu, chce ji vzít domů, Francek ji láká do Brna, Vávra mu
vyhrožuje a střílí na něho
5.
dějství – katastrofa (závěr): Maryšino rozhodnutí –
otrávila nemilovaného muže, Vávra umírá, Maryšino přiznání
R.U.R.
- Helena Gloryová na
ostrově s továrnou na výrobu umělých lidí – robotů; chce
docílit, aby se s nimi jednalo jako s lidmi, přijata centrálním
ředitelem Harry Dominem; Helenin soucit s otrockým postavením robotů
a obdiv – velmi inteligentní bytosti, mluví mnoha jazyky,
hluboké vědomosti; nemají však duši (rozum a cit); jinak od lidí
nerozeznatelní, nahrazují lidskou práci;
1.
dějství – vzpoura robotů proti lidstvu; Helena touží po
návratu lidstva k přirozenému životu a ničí recept na výrobu robotů
2.
dějství – vzbouření roboti zničí lidstvo kromě stavitele
Alquista, šéfa staveb R.U.R., který nepohrdá lidskou prací
3.
dějství – marná Alquistova snaha najít způsob výroby
robotů, marné pitvy. U dvou robotů – Helena a Primus se
objevuje cit, láska, ochota obětovat se za druhého, stávají se lidmi
a lidstvo je zachráněno; Alquist v nich spatřuje nového Adama a Evu
|