Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
14 : Literatura
na přelomu 19. a 20. století, nové básnické proudy
Modernou bývají
nazývány umělecké směry konce 19. stol. Prvním tímto směrem byl
impresionismus, který vznikl v Paříži. Nejprve se
objevoval pouze v malířství, kde se malíři snažili novými způsoby
zachytit bezprostřední dojem a pocit, náladu člověka. Zakladatelem
tohoto směru byl Monet obrazem IMPRESE, u nás se
objevuje v díle A. Slavíčka.
Dekadence -
úpadek, pesimismus, ve verších zhnusení ze života.
Symbolismus
- těžko srozumitelný, přenáší význam z jedné věci na druhou. Snažil
se osobní prožitky vyjadřovat pomocí symbolů a tím dráždit k větší
obrazotvornosti.
Nejvýznamnější
představitelé těchto nových básnických směrů se objevili především ve
Francii. Bývají označováni jako "prokletí básníci".
Bouří se proti společnosti, snaží se hledat krásné i v nehezkých
věcech. Jejich dílo nebylo pochopeno.
Za jejich předchůdce jsou považováni Poe a
Whitman.
Edgar
Allan Poe - USA
Americký prozaik (zakladatel
detektivky) a básník Edgar Allan Poe [edgr elen pou], v
poezii vyjadřoval především úzkost a hrůzu z života a smrti. Napsal
38 básní, z nichž nejlepší je HAVRAN. Tuto báseň psal nejspíše
odzadu - pokud vytvořil lepší odstavec než byl ten následující, tak
ho zahodil, protože poslední část básně musela být nejlepší. Z prózy
jsou známy VRA®DA V ULICI MORGUE, ZLATÝ SKARABEUS a
JÁMA A KYVADLO.
Walt
Withman - USA Největším
severoamerickým básníkem 19. století je Walt Withman
[vólt vitmen], který psal především přírodní a společenskou lyriku.
Jeho sbírka STÉBLA TRÁVY šokovala čtenáře, a byla označena za
barbarskou a chvástavou (báseň ZPĚV O MNĚ).
Charles
Baudelaire - Fr Svým životem i tvorbou
se Charles Baudelaire [bódler] vymykal běžným
zvyklostem. Odmítal společenské názory, žil jako bohém v Paříži.
Otiskoval výtvarnou a literární kritiku, překládal. Jeho
nejvýznamnější a nejznámější sbírkou jsou KVĚTY ZLA - krásu
hledá v krutosti, nudě a smrti (báseň ZDECHLINA).
Paul
Verlaine - Fr Podobným životem jako
Baudelaire žil i Paul Verlaine. Sbírka ROMANCE BEZE
SLOV vyniká zachycením jeho pocitů a nálad.
Jean
Arthur Rimbaud - Fr
Největší proslulosti dosáhl
Jean Arthur Rimbaud. Jeho básně se vyznačovaly lehkostí
a fantazií - SPÁČ V ÚVALU. Sbírka OPILÝ KORÁB zachycuje
snový obraz bouřlivé plavby a zároveň jde o metaforu básníka jako
lodi, který divoce brázdí životem a poezií.
Oscar
Wilde
Proslavil se především
dramaty IDEÁLNÍ MAN®EL a JAK SE DŮLE®ITÉ MÍTI FILIPA
Naše literární tvorba dosáhla
evropské úrovně a mohla se postavit jako rovnocenný partner vedle
vyspělých západních literatur. Důležité je rovněž neuznání RK a RZ,
na čemž měli hlavní podíl - J. Gebauer, Goll, T. G. Masaryk,
Vašek. Mladá generace se však dostává do srážek s představiteli
soudobé politiky - roku 1893 došlo k jejímu potlačení při procesu s
tzv. Omladinou. Roku 1895 došlo k sjednocení mladé generace,
která vyznávala moderní pojetí literatury - spolek Česká moderna.
Tento spolek vytvořil Manifest České moderny, který byl
dílem Machara a ©aldy, podepsali ho Březina, Sova a Vilém Mrštík.
Sdružení se sice brzy rozpadlo, ale k trvalým výsledkům zápasů
moderny patřilo to, že se literatura začala vnitřně diferencovat a
začaly se vyhraňovat nové literární směry.
Josef
Svatopluk Machar
Pozornost vzbudil už
prvotinou CONFITEOR (Vyznávám se), v níž vyslovil své
pochybnosti o dobových národních a společenských ideálech. Poté píše
sbírku politické satiry TRISTUM VINDOBONA (®alozpěvy z Vídně).
Kritický tón převažoval i v další básníkově tvorbě - ZDE BY MĚLY
KVÉST RŮ®E - o postavení ženy ve veřejném i soukromém životě a
veršovaný román o historii prostitutky MAGDALÉNA. V
rozsáhlém cyklu SVĚDOMÍM VĚKŮ chtěl, podobně jako Vrchlický,
vylíčit historii lidstva od nejstarších dob až do přítomnosti. Cyklus
začíná zamyšlením nad dějinami a zneužitím křesťanského náboženství
ve sbírce GOLGATA, dále pak oslavuje antiku ve sbírce V
ZÁŘI HELÉNSKÉHO SLUNCE. Z prózy jsou nejlepší jeho vzpomínkové
KONFESE LITERÁTA.
Antonín
Sova Antonín Sova v
první fázi své tvorby píše hlavně přírodní lyriku - KVĚTY
INTIMNÍCH NÁLAD, Z MÉHO KRAJE, SOUCIT A VZDOR.
Mezník v jeho tvorbě představuje lyrická kniha ZLOMENÉ DU©E -
nastupuje druhá fáze jeho tvorby, kdy vyjadřuje složité stavy a
procesy svého nitra. Sovova poezie se potom stává ještě útočnější -
VYBOUŘENÉ SMUTKY. Sovův symbolismus, který je stále
úzce spjat s konkrétní realitou okolního světa, se dále rozvíjí ve
sbírce JE©TĚ JEDNOU SE VRÁTÍME, zejména v oddíle ÚDOLÍ
NOVÉHO KRÁLOVSTVÍ. Současně se vyvíjí i jeho poezie intimní,
která je poznamenána jeho rozchodem se ženou (našla si přítele a Sovu
opustila) - LYRIKA LÁSKY A ®IVOTA - vrchol Sovovy milostné
lyriky a sbírka ZÁPASY A OSUDY. Vlastenecká lyrika
nachází svou dominantu ve ZPĚVECH DOMOVA.
Otokar
Březina Epochálním básníkem evropského
významu byl Otokar Březina (vlastním jménem Václav
Jebavý), který postupně učil v Jinošově, Nové Říši a
Jaroměřicích. První Březinovy básně i prózy se neliší od dobového
konvenčního realismu. Opravdový básník se zrodil náhle a pro
veřejnost překvapivě až roku 1895. Smrt rodičů, pocit nenaplněného
milostného štěstí a nespokojenost způsobily v básníkově životě
obrat. První sbírka TAJEMNÉ DÁLKY obsahuje již všechny
znaky Březinova básnického umě ní: bohatou metaforu, odvážné
symbolické obrazy, vyjadřující básníkův v podstatě negativní poměr k
světu. Jediné východisko nalézá v umění, které je mu náhražkou
života. Druhá sbírka SVÍTÁNÍ NA ZÁPADĚ zesiluje myšlenky první
knihy.
Vyvrcholení, a zároveň
začátek jistého odvratu od pesimismu a negace, znamenají VĚTRY OD
PÓLŮ. Sbírka STAVITELÉ CHRÁMU pokračuje a zesiluje příklon
ke kladným životním hodnotám a poslední sbírka RUCE je
vyvrcholením básníkovy idealistické filozofie.
V literárním životě na
počátku století nevznikl žádný teoretický manifest nějakého nového
uměleckého směru jako v 90. letech. A tak jedinou skupinou na počátku
století, která prokazovala jistý společný názor na život, byla
anarchistická skupina kolem Stanislava Kostky Neumanna a jeho
Nového kultu. Sjednocujícími faktory skupiny byl stejný věk, u
některých stejné prostředí gymnaziálních studií (v Ml. Boleslavi se
poznali Mahen, Těsnohlídek, Gellner a Mach), život v Praze
soustředěný v Neumannově olšanské vile a politická revoluční
aktivita. Nová byla u této skupiny už samotná koncepce tvorby jako
výrazu prožitého živo ta a osobního vztahu ke světu. To bylo v
protikladu ke generaci předcházející a znamenalo to splynutí
literatury se životem a zároveň její zlidovění. Také v
milostných a manželských vztazích tito básníci kriticky sledují
sociální aspekt. I láska se podle nich proměnila ve zboží, které se
dá koupit. Ale právě v lásce se člověk - jedinec - může osvobodit.
Odtud vyznávali anarchistickou teorii "volné
lásky". Nejtrvalejší stopu v literární tvorbě zanechala v
anarchistickém hnutí protiválečná propaganda a právě v tomto
žánru politické satiry se také tato mladá tvorba nejvíc sbližovala s
lidovým čtenářem.
Stanislav
Kostka Neumann Anarchistický živel
vnesl do světa těchto rebelantů Stanislav Kostka Neumann,
syn zámožného pražského advokáta a organizátor českého
anarchismu. Jeho básnické počátky souvisely s účastí v procesu s
tzv. Omladinou. První sbírka NEMESIS, BONORUM CUSTOS
(Spravedlnost, ochránkyně dobrých) vznikla ve vězení, do něhož byl
při procesu odsouzen. Zpočátku byla jeho tvorba na rozhraní dekadence
a anarchismu - JSEM APO©TOL NOVÉHO ®ITÍ..., SATANOVA SLÁVA
MEZI NÁMI, APOSTROFY HRDÉ A VÁ©NIVÉ. Symbolem po zemského
života, činorodosti a revolty se mu stal satan. Sbírka SEN
O ZÁSTUPU ZOUFAJÍ CÍCH má ještě symbolistický ráz, avšak
vyslovuje již protidekadentní ideál silného a zdravého života. Léta
na přelomu obou století jsou příznačná básníkovým příklonem k
anarchismu. Pro anarchistické hnutí vydával vlastní časopis
NOVÝ KULT, kolem něhož seskupoval básníky - anarchisty (Mahen,
©rámek, Toman, Gellner). Když se anarchistické hnutí rozpadalo,
zastavil vydávání Nového kultu a odešel z Prahy na Moravu. Zde
období anarchismu vystřídalo období osobní pohody a důvěrného
splynutí s přírodou - ČESKÉ ZPĚVY, KNIHA LESŮ, VOD A
STRÁNÍ, která tvoří vrchol jeho tvorby v oblasti přírodní lyriky.
Reakcí na soudobou techniku jsou NOVÉ ZPĚVY. Neumann se
také podstatně podílel na organizování levé kulturní fronty a
formulování programu proletářské literatury. Jejím uměleckým
vyjádřením se staly RUDÉ ZPĚVY. Poslední dvě sbírky BEZEDNÝ
ROK a ZAMOŘENÁ LÉTA, obsahují verše vzniklé v době
okupace, vyzývající k odporu proti okupantům.
František
Gellner
První básnická sbírka PO
NÁS A« PŘIJDE POTOPA provokovala svým cynickým výsměchem světu i
sobě, cynickým gestem odhalujícím sexuální podstatu lásky, svou
věcností, svou odvahou pojmenovat pravým jménem i to, co bylo dosud v
české poezii tabu. Rovněž RADOSTI ®IVOTA byly ironickou
kritikou světa a upřímnou sebeanalýzou. Jeho produkce je výrazně
antiliterární - používá písňových forem - lidové písně,
šansonů, vyhledává noční podniky, jeho jazyk se blíží hovorovému,
používá vulgární slova...
Fráňa
©rámek Nejprve hlásil k anarchistům,
potom však přeladil na protimilitaristickou notu a za báseň PÍ©OU
MI PSANÍ si pobyl i v kriminále. Později se čím dál víc zaměřoval
na smyslové básnictví, na vylíčení milostných prožitků, které mu bylo
rubem ohrožení života válkou. Ze sbírek jsou nejznámější ®IVOTA
BÍDO, PŘEC TĚ MÁM RÁD, MODRÝ A RUDÝ - protiválečné, modrý
- voják, rudý - anarchismus, SPLAV - vyvrcholení ranné poezie,
přírodní výjevy splývají s nadčasovými vidinami ženství, NOVÉ
BÁSNĚ, JE©TĚ ZNÍ, RÁNY RŮ®E - po 2. světové válce. Z prózy
je významný soubor povídek PRVNÍCH JEDENADVACET - kritika
maloměšťáctví. Velkou odezvu měl jeho generační román mládí STŘÍBRNÝ
VÍTR. ®ivotní zklamání se objevuje v románech KŘI®OVATKY a
TĚLO. Po válce vytvořil drama MĚSÍC NAD ŘEKOU.
Karel
Toman Karel Toman
byl stále nespokojený a nezakotvený - vystřídal několik zaměstnání.
Jeho první básně, narozdíl od jeho vrstevníků, mají výrazný osobní
rys a ne projevují snahu po větší objektivitě - POHÁDKY KRVE.
Ve sbírce TORZO ®IVOTA je pak centrem Tomanova zájmu
rozpornost milostného citu. MELANCHOLICKÁ POU« nám představuje
Tomana - nepokojného tuláka. SLUNEČNÍ HODINY znamenají obrat v
Tomanově poezii. Prožitek i výraz se zklidňují, tulák se pozvolna
ztrácí. To že neustále myslí na svou zemi dokazuje sbírka MĚSÍCE,
obsahující 12 básní. Rozpory poválečného světa se promítly do sbírek
HLAS TICHA a STOLETÝ KALENDÁŘ.
Viktor
Dyk Raná tvorba Viktora Dyka
je nesena duchem dekadentního časopisu Moderní revue, avšak hned od
počátku má dvojí typický rys: skepsi spojenou s útočnou ironií. Tato
poezie je uložena ve sbírkách A PORTA INFERI (Od brány pekla),
SÍLA ®IVOTA a MARNOSTI. První desetiletí nového století
přineslo několik Dykových básnických knih, v nichž je patrná
krystalizace jeho básnického talentu v příležitostné politické lyrice
- SATIRY A SARKASMY a POHÁDKY Z NA©Í VESNICE. Objevují
se u něj tendence k epickému vyjádření - MILÁ SEDMI LOUPE®NÍKŮ
- romantický příběh s motivem lásky a zrady, obměňujícím máchovský
námět. Válečná básnická tetralogie LEHKÉ A TĚ®KÉ KROKY, ANEBO,
OKNO a POSLEDNÍ ROK obsahuje vlastenecky vyhrocenou
poezii. Jeho nacionalismus v poválečné tvorbě se až nebezpečně blíží
německému antisemitismu v meziválečném období - DOMY. Poslední
Dykova lyrická kniha DEVÁTÁ VLNA uzavírá kruh návratem k
intimním veršům blízkých lidové písni, s předtuchou blízkého konce
života. Z Dykovy prózy je nejvýznamnější novela KRYSAŘ -
námětem je německá legenda, pomocí níž vyslovil odpor k malosti a
bezpáteřnosti v tehdejší společnosti. Krysař za pomoci píšťalky zbaví
město krys, ale pak se setká s měšťany, kteří jsou lakomí a nedají mu
sjednanou odměnu. Krysař nakonec tedy zavede pomocí téže píšťalky
všechny obyvatele města do blízké propasti. Z jeho nepříliš
přesvědčivých románů je známý KONEC HACKENSCHMIDŮV, z dramat
ZMOUDŘENÍ DONA QUIJOTA.
Petr
Bezruč Svéráznou paralelu k bojovnému
umění J. S. Machara tvoří básně Petra Bezruče, autora
jediné knihy - SLEZSKÝCH PÍSNÍ - o bídě a chudobě slezského
lidu. Obsahují balady - MARYČKA MAGDÓNOVA, POLE NA HORÁCH,
KANTOR HALFAR, básně - OSTRAVA, 70000... Na
začátku 30. let vydal samostatnou báseň STU®KONOSKA MODRÁ,
symbolizující básníkův smutný osud.
|