Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
20 : Světová
literatura po roce 1945
odraz
války
– protest
proti její krutosti
– patetická
oslava hrdinství, statečnosti, pompézní scény, hromadné vraždění
(východní literatura, zvl. ruská)
– nepatetický
pohled (zdola), rozbor lidské psychiky, dojemnost i naturalismus
(západní literatura)
– satirický
nebo humoristický pohled
angažovaná
próza – opak válečné dehumanizace, nespokojenost s
nedostatky doby, krize mezilidských vztahů pocity ohrožení,
úzkosti, odcizení (existenciální próza, italský neorealismus;
v oficiální literatuře východních zemí socialistický realismus –
optimistický pohled)
snaha
distancovat se od ideálů konzumní společnosti, kariérismu –
americká beatnická generace, angličtí ”rozhněvaní
mladí muži”
experimentální
próza (zvl. v oblasti formy) – absurdní literatura,
drama, francouzský ”nový román”
magický
realismus – návrat k starým mýtům, legendám
(latinskoamerická a ruská literatura)
vědeckofantastická
literatura (sci-fi, fantasy), katastrofické vize, fikce
postmodernismus
– reakce na modernismus, míšení žánrů, komplikovaná kompozice,
prolínání dějových a časových rovin aj.
rozmach
tzv. populární (komerční) literatury – řemeslně
zvládnuté, ale myšlenkově nehluboké, esteticky díla hodnotná i
bezcenná; snaha přiblížit se k nenáročnému čtenáři
1) Obraz
války v literatuře
ruské
– Jurij Bondarev Hořící sníh (patetický obraz
hrdinství, panoramatická próza), Viktor Někrasov V
stalingradských zákopech, Michail ©olochov, Osud
člověka (nová podoba obrazu války, v popředí morálně společenské
problémy)
německé
– Anna Sehgersová, Sedmý kříž, Harry Thürk,
Hodina mrtvých očí, Karlludvig Opitz, Můj generál (humorná
forma)
americké
– Norman Mailer, Nazí a mrtví, William Saroyan,
Lidská komedie, William Styron Sophiina volba (psycholog.
román), Joseph Heller, Hlava XXII ( s humorem a ironií)
anglické
– Patrick Ryan, Jak jsem vyhrál válku (humorná forma)
francouzské
– Robert Merle, Smrt je mým řemeslem
2) Existencialismus
(existencionalismus) – návaznost na existenciální literaturu
meziválečnou
Jean-Paul Sartre (1905–1980)
– francouzský
filozof a spisovatel
– povídky
Zeď, román Hnus, filosofické úvahy Bytí a nicota;
– o smyslu lidské existence, svobodě člověka; absurdní shody
náhod
Albert Camus (1913–1960)
– francouzský
filosof a prozaik, Nobelova cena;
– rozsáhlejší
novela Cizinec – děj v Alžírsku, vypravěč Mersault
bezdůvodně zastřelí Araba, zatčen a popraven; ve vězení úvahy člověka
nevěřícího v nic, pocit odcizení, samoty, lhostejnosti k světu a
životu; subjektivně chápaná svoboda (rozhodnutí k čemukoli)
3) Neorealismus
– v italské próze 40.–50. let; návrat k realismu
(dokumentárnost, hodnověrnost), v popředí zájem o běžný život
obyčejných lidí
Alberto
Moravia (1907–1990)
obraz
poválečné Itálie i války, analýza skutečnosti, sociální a milostná
tematika, drsnost charakterů, vyjádření smyslových pocitů; využití
prvků filmové řeči (panoramatické pohledy, detail, polodetail),
lidový jazyk, např. romány Římanka, Pohrdání, Nuda,
Horalka aj.
4) Beatnici
(ang. beat generation) – hnutí amerických básníků a prozaiků
50. - 60. let
beat
= jednak ”zbitý” (unavený životem), jednak ”blažený”
(=únik); projev negativismu, revolty, výsměch tradičním hodnotám
(bohatství, kariéra, rodina), oficiální morálce, prosperující
konzumní společnosti; příklon k orientálním filozofiím
(zenbuddhismus), hledání vnitřní svobody (buď výstřednost v módě nebo
naopak vzhled zanedbanosti), touha po rozkoši (vliv alkoholu, drog,
tuláctví, džezové hudby; sexuální nevázanost), dobrovolná chudoba
v
literatuře : bezprostřední odvážná výpověď, erotická otevřenost,
vulgarismy a slang
snaha šokovat, provokovat
Allen
Ginsberg (1926)
– americký
básník – vyjadřuje hrůzu a smutek ze současného světa;
předchůdce undergroundu
– sbírka
Kvílení – naturalistické obrazy, vize a sny, autentický
prožitek, extáze, revolta
Jack
Kerouac (1922–1969)
– americký
prozaik, tulák
– román
Na cestě – básnická reportáž ze silnice, záznam dojmů,
nálad a myšlenek, řada postav, zvl. tuláků, putování za pocitem
svobody; tzv. spontánní próza – metoda
záznamu bez zásahů a úprav
Lawrence
Ferlinghetti (1919)
– americký
básník, prozaik, překladatel
Charles
Bukowski (1921–1994)
– americký
spisovatel – navazuje na tuto linii v 80. letech
– povídky
Všechny řitě světa i ta má, autobiografický román Hollywood
– odvážná, otevřená výpověď, cynismus
5) Rozhněvaní
mladí muži – ang. spisovatelé 50. let – proti
anglickému konzervatismu, konvencím; nepřizpůsobivost zavedenému
pořádku, proti kariérismu, pohodlnosti, pokrytectví; sociální
kritika, humor, hovorový jazyk
John
Braine (1922–1986) – román Místo nahoře,
Kingsley
Amis (1922), román ©ťastný Jim = tzv. univerzitní román,
výsměch atmosféře malé venkovské univerzity
– hlavní
postavy obou románů – mladí muži, bouřící se proti snobství,
konvencím, nudě stereotypního života; paradox – dostávají se do
vysoké společnosti sňatkem s bohatými ženami
6) Nový
román – typ francouzského románu 50. let (antiromán,
objektivní román); oslabení příběhu, tradičních postav i vypravěče
(tj. znaků tradič. románu); text = úvahy, reflexe, popis jevů a věcí
bez příčinných a časových souvislostí; několik úhlů pohledu, postavy
nezřetelné, většinou bezejmenné (on, ona), téma bloudění; opakování a
variace sekvencí; experimenty s jazykem (např. střídání slovesných
členů a způsobů)
Alain
Robbe – Grillet (1922)
– román
Gumy, román ®árlivost (série setkání A..., ženy
plantážníka, s přítelem; čtenář sleduje příběh očima klamaného
manžela (v románě nevystupuje, není jmenován); různé možnosti výkladu
situací
7) Absurdní
literatura, drama – od 50. let – člověk zachycen v
situaci úzkosti, bez schopnosti komunikace s lidmi, postrádá smysl
života; bez souvislého děje a logického dialogu; téma –
nemožnost dorozumění (degradace jazyka), nesmyslnost lidského
jednání, bezmocnost, stereotyp
Sammuel
Beckett (1906–1989)
– irský
spisovatel, Nobelova cena;
– hra
Čekání na Godota – chaotický dialog dvou tuláků na
opuštěném místě, marně čekají na toho, kdo by změnil jejich život;
opakovaná scéna s chlapcem, který vždy oznámí, že pan Godot přijde
další den; monotónnost, stereotyp, bezútěšnost, nekonečnost čekání
Eugéne
Ionesco (1912–1994)
– francouzský
básník a dramatik rumunského původu
– hry
Plešatá zpěvačka, Nosorožec – problém komunikace
mezi lidmi a stereotypnosti
8) Magický
realismus – 50. léta, v zemích silné tradice mytologie nebo
ústní slovesnosti; prolínání skutečného a snového světa (nezřetelné
hranice); napětí mezi reálnem a fantazií
Gabriel
García Márquez (1928)
– kolumbijský
spisovatel, Nobelova cena
– román
Sto roků samoty – rodinná sága (symbol – osud
země); život provinčního městečka od doby kolonismu v 19. stol. do
pol. 20. stol., členové rozvětvené rodiny stárnou, umírají, ale
jakoby žijí i po smrti (reálné a zázračné)
Čingiz
Ajtmatov (1928)
– kirgizský
spisovatel
– román
Stanice Bouřná – osudy železničáře v kazašské stepi –
prolínání dějových pásem, současnosti, legend i fikce budoucnosti
obraz světa před zánikem; stejně i román Popraviště
Michail
Bulgakov (1891–1940)
– ruský
spisovatel – román Mistr a Markétka = podobenství:
příběh Fausta s biblickým příběhem ukřižování Krista
9) Literatura
s prvky sci-fi (science fiction)
a) obraz
fiktivní budoucnosti společnosti, člověka, vědy
vědeckofantastická próza; osud člověka v nepříznivém prostředí;
stinné stránky technického pokroku
b) tzv.
fantasy literatura – s bájnou a pohádkovou atmosférou
c) otřesné
vize totalitní společnosti
Ray
Bradbury (1920)
– americký
spisovatel – povídky Marťanská kronika, román 451
stupňů Fahrenheita (obraz technicky vyspělé, ale nekulturní
civilizace, nemožnost vzepřít se)
Stanisław
Lem (1921)
– polský
spisovatel, spojení sci-fi s dobrodružným žánrem – r.
Astronauti, Solaris (úvahy o stavu lidské civilizace a
o mravní odpovědnosti za ni)
Arthur
C. Clarke (1917)
– anglický
spisovatel, autor sci-fi literatury; nejznámnější – trilogie
2001: Vesmírná odysea, 2010: Druhá vesmírná odysea,
2061: Třetí vesmírná odysea a zatím pětidílná sága o kosmické
lodi Ráma (Setkání s Rámou, Návrat Rámy, Zahrada Rámova, Ráma
tajemství zbavený, Poslové Rámových světů – od 2. dílu
spoluautor Gentry Lee)
John
Ronald Reuel Tolkien (1892–1977)
– anglický
spisovatel – fantasy literatura
– román
Hobit – zápas dobra a zla, fantastický svět
starodávných, šťastných, mírumilovných lidí
– trilogie
Pán prstenů
Georg
Orwell (1903–1950)
– anglický
spisovatel
– román
Zvířecí farma – alegorická bajka, obraz totalitní
společnosti, despotismu a násilí (jeden druh zvířat tyranizuje jiné)
– román
1984 – o zničení člověka (degradací na zvířecí bytost) –
vliv zatajovaných krutostí v Rusku, varování
10) Postmodernismus
– od pol. 40. let, zvl. poč. 70. let
– negativní
postoj k dosavadním avantgardním tendencím, zvl. jen k formálnímu
experimentování; prolínání tradice a experimentu, hledačství pravdy,
pochopení chaotického světa; kniha má promlouvat k náročnému i méně
náročnému čtenáři (dvojí úroveň estetického vnímání)
Umberto
Eco (1932)
– italský
prozaik
– román
Jméno růže – vzorové postmodernistické dílo: využívá
postupů odborné, publicistické i krásné literatury, masové i
exkluzivní literatury, je současně detektivkou, hororem, historickým
románem, filozofickým traktátem, studií o symbolech (titul),
sociologickou sondou do problematiky tolerance; sklon k mystifikaci
(příběh jako rekonstruovaný středověký rukopis), koláž (citáty z
krásné, filozofické, historické literatury a bible), ironický přístup
k minulosti (zlehčuje výklad reformace církve); napínavý příběh –
chlapec Adso (vypravěč) a františkán Vilém pátrají po záhadných
vraždách mnichů
Vladimir
Nabokov (1899–1977)
– ruský
emigrant v Americe; román Lolita – psychologická studie
muže a jeho sexuálního vztahu k 12leté dívce
– z
českých autorů – Milan Kundera, Jiří Gruša
Další
významní světoví spisovatelé současnosti
Jacques
Prévert (1900–1977)
– francouzský
básník, inspirován surrealismem (slovní hříčky, výstavba obrazu),
hledá poezii ve všedním životě; milostná lyrika, šansony, scénky,
tvorba pro děti
– sbírky
Slova, Déšť a pěkné počasí, Haraburdí, Slunce
noci – lehkost, náznak, jednoduchá gradace, refrény (vliv
lidové slovesnosti), asociace představ, okouzlení světem a poezií
Vladimir
Vysockij (1938–1980)
– ruský
herec, zpěvák vlastních textů – o válce, lásce, obyčejných
lidech
Boris
Pasternak (1890–1960)
– ruský
básník a prozaik, autor románu Doktor ®ivago – kritický
obraz stalinismu, budování socialismu, pronásledování nepohodlných
lidí
Alexandr
Isajevič Solženicyn (1918)
– ruský
spisovatel, Nobelova cena; poznal sovětské koncentrační tábory a
vyhnanství
trilogie Souostroví Gulag, novela Jeden den Ivana
Denisoviče (otřesné svědectví o bezpráví, beznaději, obraz
totalitního systému vlády)
Miroslav
Válek (1929–1991) slovenský
básník
– sbírky
Dotyky, Nepokoj, Milovanie v husej koži –
pocity ohroženého lidstva, skepse, varování, vzpoura proti konzumní
společnosti; prostý výraz
Dominik
Tatarka (1913–1989) slovenský
prozaik;
– román
Farská republika, novela Kohoutek v agónii –
stálé hledání životních a lidských hodnot
Johannes
Mario Simmel (1914)
– německý
prozaik – čtivé příběhy s aktuálními společenskými problémy,
např. romány Láska je jen slovo, Všichni lidé bratry jsou
Arthur
Hailey (1920)
– autor
bestsellerů Letiště, Kola, Hotel, Konečná
diagnóza, Penězoměnci aj. – román profesní a
katastrofický
Mika
Waltari (1908–1979)
– finský
spisovatel – román Egypťan Sinuhet – o starověkém
lékaři, otvírači lebek
|