Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
23 : Česká
próza od konce 60. let
oficiální
– historická, venkovská, vědeckofantastická i ze
současnosti, literatura faktu; nezřetelné generační členění, ”vpád
techniků” – autorů z praktických povolání (chemici V.
Páral, J. ©vejda, důlní technik J. Freis, ale i lékaři (Ota Dub) aj.
– témata z různých prostředí, z každodenní praxe
Bohumil
Hrabal (1914–1997)
– vynikající
vypravěč, prozaik světové úrovně; vstup do literatury v 50. letech,
publikoval částečně oficiálně, částečně v samizdatu nebo v cizině;
právník, ale různá zaměstnání (dělník, výpravčí, balič starého
papíru, kulisák); navázal na vypravěčské umění Haškovo –
hospodské povídačky; vliv surrealistických postupů; zážitky z
dětství, okupace, život v Praze a Polabí; znalost prostých lidí,
záliba v groteskních situacích, povahách, šokujících nápadech;
prvotina Perlička na dně (soubor povídek);
– povídky
Pábitelé – o lidech zvláštním způsobem milujících život
(vnitřně čistí, opravdoví, navenek obhroublí); pábení = zvláštní
způsob rozprávky s prvky poetismu, surrealismu, naturalismu
– novela
Taneční hodiny pro starší a pokročilé – tvarové
experimentování, dějová složka na okraji zájmu
– próza
Ostře sledované vlaky – naopak pevná dějová linie,
okupační tematika; po r. 1968 dočasně zákaz publikovat – v
zahraničí otiskl knihu Městečko, ve kterém se zastavil čas
(nymburský pivovar, hl. postavy – autorův otec, správce
pivovaru, a jeho bratr Francin; podobná tematika v trilogii Městečko
u vody (Postřižiny, Krasosmutnění, Harlekýnovy miliony)
– román
Postřižiny – spojení groteskní hyperboly a jemné kritiky
maloměstského způsobu života
– postavy
– krásná a romantická Hrabalova maminka a fanfaronský strýc
Pepin – nekonvenční vitalita obou, obdiv k novému, radost ze
života bez předsudků; hovorové a slangové výrazy, Pepinovo slovácké
nářečí
– Kluby
poezie (původně Příliš hlučná samota a Něžný barbar –
upravená verze), tzv. ”libeňské texty”, jednak
tragickobohémský příběh autorova přítele Vladimíra
periferní balada, jednak citlivý, poetický text o životní aktivitě
člověka; Slavnosti sněženek – povídky, vyznání lásky k
životu, přírodě, lidem;
– v
zahraničí vyšel i román Obsluhoval jsem anglického krále a
trilogie Svatby v domě, Vita nuova, Proluky
(vypravěčem je autorova žena Eliška)
Vladimír
Páral (1932)
– inženýr
chemik, prozaik novátor a autor sci-fi
1) pětidílný
cyklus (3 novely a 2 romány)
– tzv.
černá pentalogie = kritika zmechanizovaného moderního života v
konzumní společnosti; satirický nadhled autora, kritika promarněného
života (honba za majetkem, kariérou a mocí)
Veletrh
splněných přání – o vedoucím chemické laboratoře (Milan
Renč) – vrostl do stereotypního života, vyhovuje mu (hlášení,
zbytečné porady, neúčelná činnost, mechanické plnění úkolů bez
iniciativy, hazardování s časem a energií); nový styl: opakování
slov, vět, odstavců = opakování životních úkonů; zhušťování výrazu
(heslovitost, náznakovost), substantivní vyjadřování – prvek
odborného stylu
Soukromá
vichřice – pohled na skupinu 8 pracovníků chemického závodu
– měšťáctví, zautomatizovaný život, láska degradována na sex
Katapult
– vzpoura proti nudě manželského života
7 milostných vztahů, ale nespokojenost
Milenci
a vrazi – život jako bezvýchodný kruh, boj o vliv, o moc
Profesionální
žena – parodie na seriály o nezdolných ženách, maloměšťácky
konzumní život
2) tzv.
”bílá pentalogie” (vyšly zatím 4 svazky)
Mladý
muž a bílá velryba – odsouzení životní lhostejnosti,
kalkulování, vypočítavosti a prospěchářství (Edita), neschopnost plně
žít (Viktor), ale i touha něco dokázat (ulovit ”bílou velrybu”)
umocnit život láskou a prací (Břéťa) – životní oběť
Radost
až do rána – spokojenost s průměrností, prospěchářství,
tzv. socialistický životní ideál
Generální
zázrak – sice ”román naděje”, ale marnost
vymknout se stereotypu v životě a prospěchářství
Muka
obraznosti – autobiografické prvky; ironie místo kritiky;
inženýr chemik ztroskotává na pracovišti, touží stát se spisovatelem
3) žánrová
oblast sci-fi
varovný
román Pokušení A-ZZ – lidstvo v 21. století, luxusní
život za cenu zrady nabízený mimozemskou civilizací; Romeo a Julie
2300, Válka s mnoho–zvířetem, Země žen –
politickoideologická alegorie o násilí totalitní společnosti
4) romány
Playgirls I, II – erotická tematika, otevřenost
výpovědi, degradace lásky
Ota
Pavel (1930–1973)
– autobiografické
prózy, přírodní a sportovní (novinář, sportovní reportér) –
Dukla mezi mrakodrapy; povídkové soubory Smrt krásných srnců,
Jak jsem potkal ryby– vzpomínky
na otce a členy rodiny, přátele; přírodní obrazy – les, ryby,
řeka; vynikající vypravěč, citlivý a laskavý pohled na člověka
Radek
John (1954)
– prozaik,
filmový scénárista, televizní reportér; zpracovává společensky
ožehavá témata, chorobné projevy soudobého života (alkoholismus,
brutalita, drogy) sociologickodokumentárním způsobem; prvotina
Džínový svět – obraz mentality mladých lidí 70. a 80.
let; varovný román Memento – zachycuje 10 let života
Michala Otavy, bývalého studenta gymnázia, a jeho marné úsilí zbavit
se drogové závislosti; proces rozkladu osobnosti, prostředí
narkomanů; líčení subjektivních pocitů hlavního hrdiny (vnitřní
výpověď) se střídá s odbornými výklady lékařů – informativnost,
dokumentárnost
samizdatová
a exilová – próza intelektuální, psychologická
(©kvorecký, Salivarová, M. Kundera, Vaculík, I. Klíma, Kohout), o
odcizení člověka (Sidon, Pecka, Kliment), o lidech na okraji
společnosti (Kriseová, Trefulka, Kantůrková, Putík)
Milan
Kundera (1929) prozaik,
dramatik i básník; od r. 1975 žije ve Francii (1979 zbaven čsl. stát.
občanství); přední evropský spisovatel; vstup do literatury v 50.
letech
– poezie
(sbírka Monology), drama (Majitelé klíčů),
povídky (Směšné lásky – 3 sešity, o různých podobách
lásky);
– román
®ert – obraz tragických deziluzí ve světě, kde nevina je
trestána jako vina; svět komunistických fanatiků a udavačů, série
žertů, týkajících se hlavní postavy: nevinný žertík provokace
vysokoškoláka – brán smrtelně vážně
vyloučení ze strany, fakulty; na vojně prožívá hlavní hrdina ”směšnou
lásku”, pak návrat k vědecké práci a touha pomstít se viníku –
kamarádovi
největší žert života, protože se mine cílem
– tvorba
v emigraci – román ®ivot je jinde – o
básníkovi, jeho vývoji k revolucionářství v roce 1948, k udavačství a
spolupráci s StB = román o deformaci člověka zdeformovaným revolučním
ideálem; ironie, konec lyrického vidění světa; kompozice – jako
7 dílná sonátová skladba
– román
Valčík na rozloučenou – tzv. ”lázeňský román”
o životě plném intrik a neuvěřitelných náhod; komplikovaná zápletka
slouží k vyjádření úvah o ušlechtilosti a vandalství, o povrchnosti v
mezilidských vztazích, vypočítavosti, sobectví
– román
Kniha smíchu a zapomnění – několik variací příběhů o
mravní devastaci českých lidí doma i v cizině; spojeny osobou Taminy;
nový tvůrčí postup, tzv. románová polyfonie s filozofickými úvahami,
ironií a kritikou
– román
Nesnesitelná lehkost bytí – mnohovýznamová filozofická
próza o problémech vnitřní a vnější svobody, odpovědnosti za sebe i
za druhé, možnostech seberealizace; příběh dvou dvojic – lékaře
Tomáše a servírky Terezy, Sabiny a France; mozaika osudů bez
chronologické posloupnosti, prolínání a doplňování dějových linií,
vkládání snů
snaha uniknout z tíživé reality (tíha emigrace)
– román
Nesmrtelnost – založen na prolínání pásma reality a
fikce: příběh dvou povahově rozdílných sester (Agnes a Laura), jímž
se prolínají fiktivní setkání a rozhovory význačných postav světové
kultury (Goethe, Rilke, Hemingway) a úvahy autorovy (např. rozhovory
vypravěče s postavami románu); kompozice opět po vzoru hudební
skladby (7 dílů) – variace základní myšlenky – podstata
nesmrtelnosti; postmoderní román o ohlupující povrchnosti, o podstatě
lidského bytí
Josef
©kvorecký (1924)
– prozaik,
nakladatel; od r. 1969 univerzitním profesorem v Torontu; tam v r.
1971 založil nakladatelství českých knih Sixty – Eight
Publishers (s manželkou, spisovatelkou Zdenou Salivarovou)
– generační
román Zbabělci – o posledních dnech války v Náchodě
(Kostelec); vypravěč Danny Smiřický a jeho přátelé z džezové kapely –
jejich statečné chování × předstírané vlastenectví místní
honorace s touhou po moci; autobiografické prvky, subjektivizovaná
ich-forma; monologická výpověď místy střídána s úsečnými civilními
dialogy (vliv Hemingwaye); strohost výpovědi souvisí s úsilím
depatetizace a demýtizace skutečnosti
– postava
Dannyho je v dalších pozdějších prózách: novela Konec
nylonového věku (období po únoru 1948 – Danny zastoupen v
postavě profesora angličtiny i jako Sam obdivovaný Irenou), román
Tankový prapor (o vojenské službě v 50. letech –
omezenost důstojníků, ale jejich absolutní moc × prostí vojáci)
– žánr groteskního satirického románu;
– soubor
příběhů Prima sezóna (z období války; septimán Danny a jeho
lásky); ”politický román” Mirákl (události 50. let
– číhošťský zázrak – a 60. let – Pražské jaro a
srpnová okupace 1968 – Danny jako účastník událostí); Příběh
inženýra lidských duší (Danny jako profesor na torontské
univerzitě = svět posrpnové emigrace a Dannyho vzpomínky na léta
okupace doma) = volná pentalogie
– prózy
s židovskou problematikou – povídkový soubor Sedmiramenný
svícen a Babylonský příběh a jiné povídky – z 60.
let; detektivní prózy – kriminální román Lvíče, cyklus
Smutek poručíka Borůvky, Konec poručíka Borůvky, Návrat
poručíka Borůvky aj.; román Scherzo capriccioso (o A.
Dvořákovi, Čechách a Spojených státech)
Pavel
Kohout (1928)
– básník,
dramatik, prozaik; politická činnost v 50. letech, od r. 1968 zákaz
publikovat, od r. 1978 v emigraci
– básnická
sbírka Čas lásky a boje – dobový optimismus a
budovatelské nadšení ; dramatická tvorba – Zářijové noci
(o povrchnosti politické práce v armádě), Taková láska (o
vztahu společnosti a jedince; forma inscenovaného sousedního procesu;
o sebevraždě studentky); August, August, August (z cirkusového
prostředí)
– v
emigraci – prózy Z deníku kontrarevolucionáře
(konfrontace ruských osvoboditelů v r. 1945 a okupantů v r. 1968);
román Katyně (o absolventce odborné školy pro katy –
satira na mocenské praktiky StB, odhaluje mechanismy moci); román Kde
je zakopán pes (atmosféra 70. let, události kolem Charty 77),
román Hodina tance a lásky (z terezínské Malé pevnosti –
konfrontace nacistické a stalinské totality), román Sněžím
(obraz polistopadových poměrů v Čechách); dramata, např. Marast,
Atest, Safari – prvky a postupy absurdního
dramatu
Ludvík
Vaculík (1926)
– prozaik,
fejetonista, autor textu Dva tisíce slov, organizátor edice Petlice
(samizdat); román Sekyra – protiklad oficiálních tezí o
idyle na soudobé vesnici; téma návštěvy pražského intelektuála u
příbuzných v rodném kraji – ironický, kritický pohled,
originalita; prolínání prvků valašského nářečí a spisovného základu,
osobitá syntax
– v
samizdatu a exilu po 70. roce – román Morčata –
kritika současnosti, modelový román o absurditě a odcizení; realizuje
postmoderní princip dvouúrovňového vnímání díla: jednoduchý příběh,
ale otevřený smysl díla – touha po přirozeném životě;
– román
Český snář – otevřená dokumentární výpověď o životě
hlavních představitelů neoficiální kultury 70. let; forma deníkových
záznamů, různá žánrová hlediska (román milostný, fejeton, glosa,
aforismy, kritické úvahy – politický román, reportáž, lyrická
próza, cestopisná črta, citace z deníků a dopisů, verše, záznamy
snů); postoj skeptický a pochybovačný, ale ne resignace;
– román
Jak se dělá chlapec – reaguje na Smolnou knihu Lenky
Procházkové – motiv nevěry a žárlivosti
Michal
Viewegh (1962)
– novela
Názory na vraždu – obraz českého maloměsta, pokus dobrat
se pravdy, otázka po předpokladech poznání; psychika maloměstských
figurek při jejich různých reakcích na vraždu mladé učitelky;
prolínání komediálních i tragických momentů, nápaditá forma
– Báječná
léta pod psa – rodinná kronika z doby normalizace;
autobiografický příběh vlastního dospívání (obraz srpna 1968), období
od r. 1962 do gorbačovské perestrojky; v epilogu výčtem shrnuty osudy
postav od listopadu 1989 do r. 1991; ladění satirické i humorné
– Výchova
dívek v Čechách – autorem ironicky označen jako velký český
postmoderní pedagogický román (snaha povýšit atraktivní námět
sebevraždy dívky do oblasti vyšší literatury); umění sdělnosti,
čtivosti
|