Elektrické měřeníElaboráty
Měření na 3-fázovém asynchronním motoru
Zadání
Na 3-fázovém asynchronním
motoru proveďte tato měření :
a) Měření odporů vinutí
za studena ohmovou metodou.
b) Měření izolačních odporů
jednotlivých fází statoru a rotoru proti kostře a proti sobě.
c) Zkouška naprázdno pro
napětí od 30 do 110% U".
d) Zkouška nakrátko pro
5 až 30% U". (Lze měřit hodnoty jmenovitého proudu statoru) .
e) Zatěžovací zkoušku asynchronního
motoru na dynamometru
f) Simulaci zatěžování téhož
asynchronního motoru na PC.
Ze všech měření vyneste
příslušné grafy a jmenovitě proveďte porovnání chování skutečného motoru při
zátěži a simulovaného.
Teoretický
úvod
Indukční stroj je nejpoužívanější a nejrozšířenější
elektrický stroj. Většinu strojů tvoří indikční motory, protože se kladou nízké
nároky na údržbu a mají nízkou pořizovací cenu. Indukční stroj je točivý elektrický
stroj, který má magnetický obvod rozdělen malou vzduchovou mezerou na statoru
a rotoru. Indukční motor pracuje na principu elektromagnetické indukce. Na statoru
je umístěno trojfázové vinutí, které se připojuje ke zdroji střídavého napětí.
Trojfázový proud vytváří statorové točivé magnetické pole, které časovou změnou
indukuje ve vinutí motoru napětí, které protlačí vinutím motoru proud, neboť
rotorové vinutí je spojeno na krátko. Toto vytvoří magnetické pole, které působí
na magnetické pole statoru a začne se otáčet. Otáčky motoru jsou vždy menší
než synchronní otáčky točivého magnetického pole statoru. Proto se v praxi
nazývá tento motor asynchronním motorem.
Indukční motory dělíme na : kroužkové
a nakrátko a dále na trojfázové a jednofázové. Základní úlohou trojfázového
statorového vinutí indukčního motoru je vybudit točivé magnetické pole s požadovaným
počtem pólů, které se otáčí synchronními otáčkami. Póly potom určují i otáčky
motoru.
Kromě
této základní úlohy vinutí je nutné přihlížet i k dalším kvalitativním
činitelům, které ovlivňují kvalitu točivého magnetického pole a také vlastnosti
indukčního motoru v provozu. Jedním z těchto činitelů, podle něhož
posuzujeme vlastnosti určitého pro indukční motory, je tvar magnetického pole,
které je buzeno daným vinutím. Žádáme sinusový průběh magnetické indukce točivého
magnetického pole ve vzduchové mezeře. Nesinusový průběh magnetické indukce
točivého magnetického pole zhoršuje provozní vlastnosti motoru.
Vinutí je proto důležitou částí,
kterou lze ovlivnit jeho vlastnosti v provozu. Základním prvkem vinutí
je cívka, která může mít různý tvar a různým počet závitů.Ty části cívky, které
jsou v drážkách , se nazývají cívkovými stranami. Cívkové strany jsou spojeny
čely. Čela cívek se formují tak, aby sledovala obvod stroje a nepřekážela rotoru
v otáčení. Tvar a uspořádání čel závisí na druhu vinutí.
Chod naprázdno
Jestliže připojíme indukční motor
k trojfázové síti a na hřídeli ho nezatížíme, říkáme, že je v chodu
naprázdno.
U ideálního motoru se při chodu
naprázdno rotor otáčí synchronními otáčkami, neboť se zde zanedbávají ztráty
mechanické a v železe. Rotor vzhledem k točivému magnetickému poli
stojí a v jeho vinutí se neindukuje napětí. Vodiči rotoru neprochází proud
a motor nevytváří točivý moment. Skutečný chod naprázdno je však v podstatě
chod s malým zatížením, neboť motor dodává určitý výkon na krytí mechanických
ztrát DPm ( tření v ložiskách a tření rotoru a vzduchu)
a ztráty ve vinutí statoru a ztráty v železe se kryjí přímo ze sítě. Kromě
toho odebírá motor ze sítě magnetizační prou Im pro vybuzení točivého magnetického pole
s tokem, nímž je ve fázi. Otáčky motoru se blíží synchronním otáčkám točivého
magnetického pole us, tzn. že skluz je velmi malý a rotorový proud
je zanedbatelně malý.
Chod nakrátko
Indukční motor je v chodu
nakrátko tehdy, jestliže jeho rotor stojí, tzn. na začátku každého rozběhu a
při zastavení vlivem přetížení. Stojí-li rotor, otáčí se magnetické pole vzhledem
ke statoru a rotoru stejně rychle. Přitom se ve vinutí rotoru indukuje napětí,
které protlačuje při nulovém zatěžovacím odporu proud jen nepatrným odporem
rotorového vinutí. Tento zkratový proud je velký a závisí na frekvenci sítě.
Při otáčkám rotoru n = 0 je skluz s = 1. Vodivost cesty u hlavního
magnetického toku vzhledem k vodivosti cesty rozptylového magnetického
toku je menší než u transformátoru, neboť transformátor nemá v hlavním
magnetickém obvodu vzduchové mezery. Magnetický tok se téměř rovná součtu rozptylových
magnetických toků. Účinnost motoru je obecně poměrem . Kde P je výkon motoru, Pp je příkon motoru.
Problém indukční motory se v průmyslu používají nejvíce a proto je třeba,
aby měli co největší účinnost.
Naměřené hodnoty, schéma zapojení, …
a) Měření odporů vinutí
za studena ohmovou metodou.
Celkový odpor :
Stator
|
U1[V]
|
U2[V]
|
U3[V]
|
U
|
I1[A]
|
I2[A]
|
I3[A]
|
I
|
R
|
L1
|
0.3
|
0.37
|
0.39
|
0.353
|
1.2
|
1.4
|
1.5
|
1.37
|
0.2585
|
L2
|
0.3
|
0.37
|
0.39
|
0.353
|
1.2
|
1.4
|
1.5
|
1.37
|
0.2585
|
L3
|
0.32
|
0.37
|
0.39
|
0.360
|
1.2
|
1.4
|
1.5
|
1.37
|
0.2634
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.2602
|
Rotor
|
U1[V]
|
U2[V]
|
U3[V]
|
U
|
I1[A]
|
I2[A]
|
I3[A]
|
I
|
R
|
L1
|
0.18
|
0.29
|
0.52
|
0.330
|
2
|
3
|
4
|
3
|
0.1100
|
L2
|
0.17
|
0.25
|
0.5
|
0.307
|
2
|
3
|
4
|
3
|
0.1022
|
L3
|
0.19
|
0.3
|
0.56
|
0.350
|
2
|
3
|
4
|
3
|
0.1167
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.1096
|
b) Měření izolačních
odporů jednotlivých fází statoru a rotoru proti kostře a proti sobě
Stator :
|
RiZ1
=
|
540
|
MW
|
|
Stator
– Rrotor :
|
|
|
|
RiZ2
=
|
500
|
MW
|
|
RiZL1
– RiZL1 =
|
320
|
MW
|
|
RiZ3
=
|
480
|
MW
|
|
RiZL1
– RiZL2 =
|
325
|
MW
|
|
|
|
|
|
RiZL1
– RiZL3 =
|
310
|
MW
|
Rotor :
|
RiZ1
=
|
320
|
MW
|
|
RiZL2
– RiZL1 =
|
300
|
MW
|
|
RiZ2
=
|
310
|
MW
|
|
RiZL2
– RiZL2 =
|
300
|
MW
|
|
RiZ3
=
|
305
|
MW
|
|
RiZL2
– RiZL3 =
|
300
|
MW
|
|
|
|
|
|
RiZL3
– RiZL1 =
|
290
|
MW
|
|
|
|
|
|
RiZL3
– RiZL2 =
|
290
|
MW
|
|
|
|
|
|
RiZL3
– RiZL3 =
|
280
|
MW
|
c) Zkouška naprázdno
pro napětí od 30 do 110% Un
Un(%)
|
U1[V]
|
U2[V]
|
U3[V]
|
U0
|
I1[A]
|
I2[A]
|
I3[A]
|
I0
|
Pp0[W]
|
cosj0
|
LPcu0
|
Pp0[W]-Pcu0
|
30
|
114
|
113
|
113
|
113.33
|
1.3
|
1.32
|
1.25
|
1.29
|
120
|
0.4739
|
1.30
|
118.70
|
40
|
152
|
150
|
150
|
150.67
|
1.3
|
1.6
|
1.5
|
1.47
|
120
|
0.3135
|
1.68
|
118.32
|
50
|
190
|
192
|
192
|
191.33
|
2
|
2
|
1.99
|
2.00
|
140
|
0.2116
|
3.11
|
136.89
|
60
|
228
|
230
|
230
|
229.33
|
2.45
|
2.48
|
2.3
|
2.41
|
160
|
0.1671
|
4.53
|
155.47
|
70
|
266
|
264
|
264
|
264.67
|
3
|
3.1
|
2.9
|
3.00
|
190
|
0.1382
|
7.02
|
182.98
|
80
|
304
|
299
|
300
|
301.00
|
3.6
|
3.7
|
3.45
|
3.58
|
200
|
0.1071
|
10.02
|
189.98
|
90
|
342
|
336
|
336
|
338.00
|
4.5
|
4.6
|
4.45
|
4.52
|
260
|
0.0983
|
15.92
|
244.08
|
100
|
380
|
375
|
375
|
376.67
|
5.7
|
5.6
|
5.7
|
5.67
|
320
|
0.0866
|
25.06
|
294.94
|
110
|
418
|
414
|
414
|
415.33
|
8.2
|
8.4
|
8
|
8.20
|
440
|
0.0746
|
52.48
|
387.52
|
Použité vzorce : opor statoru ze zkoušky a)
(Ztráty mědi, odpor statoru ze zkoušky a)
d) Zkouška nakrátko
pro 5 až 30% U". (Lze měřit hodnoty jmenovitého proudu statoru)
Un(%)
|
U1[V]
|
U2[V]
|
U3[V]
|
Uk
|
I1[A]
|
I2[A]
|
I3[A]
|
Ik
|
Ppk[W]
|
cosjk
|
5
|
19
|
19
|
19
|
19.00
|
1.8
|
2.9
|
3
|
2.57
|
40
|
0.4736
|
10
|
38
|
38
|
38
|
38.00
|
5.8
|
5.9
|
5.9
|
5.87
|
150
|
0.3885
|
15
|
57
|
57
|
57
|
57.00
|
8.8
|
9
|
9
|
8.93
|
240
|
0.2721
|
20
|
76
|
76
|
76
|
76.00
|
12.25
|
12.5
|
12.25
|
12.33
|
600
|
0.3696
|
25
|
95
|
95
|
95
|
95.00
|
15.5
|
15.5
|
15.5
|
15.50
|
1000
|
0.3921
|
30
|
114
|
114
|
114
|
114.00
|
19.5
|
19.5
|
19.5
|
19.50
|
1600
|
0.4155
|
40
|
|
|
|
152
|
|
|
|
26
|
1844
|
0.41
|
50
|
|
|
|
190
|
|
|
|
32.5
|
4444
|
0.41
|
60
|
|
|
|
228
|
|
|
|
39
|
6400
|
0.41
|
70
|
|
|
|
266
|
|
|
|
45.5
|
8711
|
0.41
|
80
|
|
|
|
304
|
|
|
|
52
|
11377
|
0.41
|
90
|
|
|
|
342
|
|
|
|
58.5
|
14400
|
0.41
|
100
|
|
|
|
380
|
|
|
|
65
|
17777
|
0.41
|
e) Zatěžovací zkoušku
asynchronního motoru na dynamometru
U[V]
|
I1[V]
|
I2[V]
|
I3[V]
|
I[A]
|
Pp[W]
|
M[Nm]
|
n[min-1]
|
cosj
|
P[W]
|
h[%]
|
S[%]
|
w
|
380
|
6.2
|
6.4
|
6.1
|
6.23
|
400
|
0
|
1498
|
0.097
|
0
|
0.00
|
-0.13
|
156.87
|
380
|
6.2
|
6.6
|
6.4
|
6.40
|
960
|
5.59
|
1488
|
0.228
|
871
|
90.73
|
-0.80
|
155.82
|
380
|
6.8
|
7
|
7
|
6.93
|
2080
|
8.95
|
1480
|
0.456
|
1387
|
66.69
|
-1.33
|
154.99
|
380
|
7.4
|
8
|
7.8
|
7.73
|
3040
|
14.9
|
1470
|
0.597
|
2294
|
75.45
|
-2.00
|
153.94
|
380
|
8.2
|
8.8
|
8.6
|
8.53
|
3680
|
20.1
|
1464
|
0.655
|
3082
|
83.74
|
-2.40
|
153.31
|
380
|
9.2
|
9.8
|
9.6
|
9.53
|
4640
|
24.5
|
1455
|
0.739
|
3733
|
80.45
|
-3.00
|
152.37
|
380
|
11
|
12
|
13
|
12.00
|
5400
|
29.4
|
1446
|
0.684
|
4452
|
82.44
|
-3.60
|
151.42
|
380
|
12.5
|
12.6
|
12.6
|
12.57
|
6000
|
34.3
|
1435
|
0.725
|
5154
|
85.91
|
-4.33
|
150.27
|
380
|
13.5
|
13.7
|
13.6
|
13.60
|
6800
|
39.2
|
1423
|
0.760
|
5841
|
85.90
|
-5.13
|
149.02
|
380
|
14.9
|
15
|
15
|
14.97
|
7800
|
44.3
|
1410
|
0.792
|
6541
|
83.86
|
-6.00
|
147.65
|
380
|
15.5
|
16
|
16
|
15.83
|
8400
|
49.1
|
1398
|
0.806
|
7188
|
85.57
|
-6.80
|
146.40
|
Použité vzorce :
f) Simulaci zatěžování
téhož asynchronního motoru na PC
M[Nm]
|
3
|
5
|
8
|
12
|
17
|
21
|
24
|
28
|
32
|
35
|
39
|
43
|
44
|
53
|
I1
|
5.80
|
5.94
|
6.22
|
6.72
|
7.51
|
8.23
|
8.82
|
9.66
|
10.55
|
11.23
|
12.18
|
13.16
|
13.41
|
15.72
|
n[min-1]
|
1492
|
1487
|
1480
|
1471
|
1459
|
1449
|
1442
|
1432
|
1422
|
1414
|
1404
|
1394
|
1391
|
1366
|
Pp[W]
|
875
|
1190
|
1663
|
2295
|
3087
|
3723
|
4201
|
4840
|
5481
|
5963
|
6607
|
7253
|
7415
|
8878
|
P[W]
|
548
|
858
|
1390
|
1928
|
2679
|
3271
|
3710
|
4288
|
4858
|
5281
|
5836
|
6383
|
6519
|
7710
|
h[%]
|
62.63
|
72.10
|
79.34
|
84.01
|
86.76
|
88.84
|
88.29
|
88.59
|
88.39
|
88.56
|
88.33
|
88.00
|
87.91
|
86.85
|
cosj
|
0.228
|
0.303
|
0.405
|
0.517
|
0.623
|
0.685
|
0.721
|
0.759
|
0.788
|
0.804
|
0.822
|
0.838
|
0.838
|
0.855
|
S[%]
|
-0.53
|
-0.87
|
-1.33
|
-1.93
|
-2.73
|
-3.40
|
-3.87
|
-4.53
|
-5.20
|
-5.73
|
-6.40
|
-7.07
|
-7.27
|
-8.93
|
w
|
156.24
|
155.72
|
154.99
|
154.04
|
152.79
|
151.74
|
151.01
|
149.96
|
148.91
|
148.07
|
147.03
|
145.98
|
145.67
|
143.05
|
Postup měření
Měření probíhalo následovně: Podle
zadání jsme postupovali po jednotlivých bodech a postupně ve skupinách jsme
to odměřili. Schéma zapojení k jednotlivým bodům je u každého bodu uvedeno,
následně je tam i tabulka s hodnotami. Při měření jsme všichni spolupracovali
a každý si odměřil svojí část. Následně jsme dali hlavy dohromady a vše si navzájem
půjčili. Nejdříve jsme změřili ohmovou metodou odpory na vedení za studena,
čili pomocí baterie, voltmetru a ampérmetru. Dále jsme změřili izolační odpory
jednotlivých fází statoru a rotoru proti kostře a proti sobě pomocí megaohmetru
. Dále proběhla zkouška naprázdno pro napětí od 30 do 110% U, pak d) Zkouška
nakrátko pro 5 až 30% U". (Lze měřit hodnoty jmenovitého proudu statoru),
pak jsme provedli zatěžovací zkoušku asynchronního motoru na dynamometru a nakonec
další hodinu jsme provedli simulaci zatěžování téhož asynchronního motoru na
PC.
Závěr
Měření odporů bylo bez problémů. Při porovnání zatěžovací
zkoušky asynchronního motoru na dynamometru a téhož provedeného jako simulaci
zatěžování téhož asynchronního motoru na PC je zřejmé, že při měření účinnosti
jsme se pravděpodobně dopustili nepřesnosti na začátku charakteristiky, ostatní
grafy vyšli dobře. Je jasné, že při simulaci můžeme jít mnohem výš s proudovou
zátěží, než si můžeme dovolit při reálném provozu. Motor by nám shořel.
Použité přístroje
Motor:
Typ motoru :
|
4458950 škoda
|
|
3M6bzu
|
|
7kW 9 5HP µ MIN
|
|
Hvězda 380V 15A 1900T
|
|
D220V 26A
MJ 1,75
|
|
ROT 92 Hvězda v 52A 50 c/s
|
Spousta drátů různobarevných
(růžoví, modroučký apod.)
IBM Compatible PC
Měřicí souprava
(napětí, výkonu, proud na jednotlivých fázích)
Ampérmetr
Ovládací pult motoru
ala STAR TREK
Obrovskej ciferník
s malou ručičkou (měří moment síly)
Megaohmmetr digitání
Megaohmmetr analogový
– ukázka straších let, na kličku a dáva 1000V
čísla přístrojů
jsou utajena US army (TOP SECRET)
|