Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
3 : Vznik a
rozvoj literatury v době od 9.století do 14. století (
Počátky písemnictví u nás )
Konstantin a Metoděj –
Velkomoravská říše – význam : politický,
Náboženský ( křesťanský ), laterální (
hlaholice )
Písemnictví staroslovanské a latinské
„Proglas“
přechod od staroslov. literatury
k latinské literatuře
pronikání češtiny – kroniky (
Kosmas – „Kronika Česká“ – psána latin)
vznik česky psané literatury
– lyrizace, demokratizace ( Karel 4: univ. )
Glosy a bohemika – poznámky česky
Alexajdriada – epos – české
dějiny, Dalimilova kronika
1468 –„Kronika Trojánská“
– Plzeň
pol.
9. st.
Velká
Morava, pronikání křesťanství - 1. ze západu (z východofrancké říše,
expanze), 2. z východu (z Byzance)
863
– příchod Konstantina–Cyrila a Metoděje (Soluň)
význam : 1. politický (hráz proti francké expanzi), 2. náboženský
(křesťanství v jazyce,slovanském), 3. literární (základ
slovanského písemnictví)
staroslověnština
– 1. slovanský kulturní jazyk
hlaholice
(z malé řecké abecedy) – 1. slovanské písmo, mladší cyrilice –
základ azbuky
nejstarší
texty – náboženské a bohoslužebné, srozumitelné lidu
Proglas
- předmluva k překladu evangelia (Konstantin), nejstarší
dochovaná slovanská báseň; program cyrilometodějské mise, ideová a
společenská závažnost : proklamuje nutnost vzdělanosti, právo na
kulturu v srozumitelném jazyce = počátek demokratizace
kultury, básnická krása : přenesená pojmenování (zvl. přirovnání),
oslovení
Kyjevské
listy - hlaholicí psaný zlomek misálu (mešní knihy) – v
originále
®ivot
Konstantina – Cyrila, ®ivot Metoděje (dříve Panonské
legendy) vrchol literární činnosti pozdně velkomoravského období,
obrana díla obou bratří, životopisy život = vyprávění
historické, životopisné, v próze, bez zázračných a fantastických
prvků (na rozdíl od legendy)
Paterik
(Knihy otců) – vyprávění o mniších, vzdělavatelná četba
Zákon
sudnyj ljudem (pro laiky) a Nomokánon (církevní předpisy)
= právnická literatura
modlitby,
překlady částí bible
Po
smrti Metodějově zákaz staroslověnské bohoslužby; staroslověnská
kultura přetrvala jen v Sázavském klášteře (kulturní centrum
přemyslovského státu) – do 11. st.
poč.
12. st. – pol. 13. st.
Kosmas,
Kronika česká (Chronica Boemorum) – 12. st. –
autor (1045 – 1125) – děkan svatovítské kapituly,
vzdělanec – téma : české dějiny od nejstarších mytických
dob; 3 knihy (části)
–
prameny: nejstarší příběhy z
doby pohanské (”bájné podání starců”)
vyprávění pamětníků zážitky
Kosmovy
–
styl : živé vypravování, přímá řeč (dialogy), podrobné
charakteristiky postav, citáty z římských autorů, próza prokládána
časoměrnými verši; zábavné historky, líčení bitev
dílo nejen historické, ale i umělecké (herojská
kronika) cesta k zesvětšťování
literatury
–
1. dílo kronikářského typu (3. kniha), 1. dějiny národa
–
vlastenecký ráz (Kosmas myslí česky
bohemika = česká slova v latinském textu)
–
tendenční dílo – straní katolické církvi, zachycuje úspěchy
Přemyslovců, chybí záměrně zmínka o slovanské vzdělanosti
kronika
– literární žánr, popis jednotlivých událostí v chronologickém
sledu;styl prostý, věcný
pronikání
češtiny – glosy (vpisy do latinských rukopisů,
poznámky, překlady), např. Svatořehořské, Vídeňské
2.
česká duchovní píseň Svatý Václave
přelom
12. a 13. st.
– světec
zobrazen jako rytíř
– vyspělejší
forma: 3 sloky, složitější styl i nápěv; básnické přívlastky, verše
se zvukovou shodou (asonance)
– z
písně duchovní se stala slavnostní a válečná, později vlastenecký
prosebný zpěv za celý český národ
přelom
13. a 14. st.
-
vrcholný středověk, vláda posledních Přemyslovců a
Lucemburků
proces:
demokratizace a zčeštění literatury
laicizace (zesvětštění) – autoři nejen kněží; témata nejen
náboženská
žánry: duchovní
lyrika (Ostrovská píseň, Kunhutina modlitba)duchovní
epika (legendy; např. o sv. Jiří) světská
lyrika světská epika (epos,
kronika) sociální satiry drama
zábavná a odborná próza
a) Literatura počátku 14. stol.
Alexandreis – přelom 13. a 14. stol.
– neznámý
autor, šlechtic
– téma:
oslava makedonského krále Alexandra Velikého ideál
středověkého panovníka (zobrazen jako rytíř); české prostředí,
vojenská taktika i jména
– forma:
rytířský epos, čeština, 8slabičný verš, gnómická trojverší
(průpovědi)
– kompozice:
předmluva, výklad Alexandrova původu, hrdinské činy, smrt, marná
cesta za světovládou a slávou
– předlohy:
latinská a německá
– rozsah:
asi 9000 veršů (zachovala se třetina – 9 zlomků)
Dalimilova kronika – poč. 14. stol.
– nejstarší
česky psaná veršovaná kronika (přístupnost, obliba)
– autor
neznámý (název je omyl z 16. st.), nižší šlechtic
– straní
nižším vrstvám, proti přívalu němectví hledá spojence v českém
sedláku (viz Oldřich a Božena), národní zájem – uvědomělé
vlastenectví
– téma:
dějiny od nejstarších dob do r. 1314
– forma:
prostý vyprávěcí sloh, zajímavost děje, přístupný jazyk
b) Literatura doby Karlovy – 2. pol. 14.
st.
rozkvět
českého státu (jádro světové říše, styky Prahy s kulturní Evropou)
vznik
pražského arcibiskupství (1344), založení pražské univerzity (1348),
stavitelské památky (gotika)
literatura
česká (převažuje):
legendy
dvojí styl
zájem o současný život, skutečný svět; srozumitelná,přístupná forma
(Legenda o sv. Prokopu)
úsilí o výlučnost, exotičnost; vybroušená náročná forma (®ivot sv.
Kateřiny)
počátky
dramatu:
Mastičkář
– zlomek
velikonoční hry (latinský podklad)
– námět:
3 Marie jdou pro vonné masti, chtějí balzamovat Kristovo tělo
– obraz
středověkého tržiště, šarlatánství prodavače mastí a léků
– postavy:
mastičkář Postrpalk (vzdělaný, zištný) a pomocník Rubín (lidový,
výřečný – vychvaluje léky)
– charakteristika
jazykem (knižní × hovorový, až vulgární)
– střídání
veršů českých a latinských – makaronismy
zábavná
próza – rytířská epika, např. Tristram a Izolda,
Trójanská kronika
světská
lyrika – milostná píseň, např. Dřěvo sě listem odievá,
Závišova píseň s přírodními motivy
sociální
satiry – (kritika ze stanoviska nižších vrstev)
Píseň
veselé chudiny (o bídě;vtip, ironie) = žákovská, vagantská
poezie
Podkoní
a žák (spor studenta a panského služebníka o tom, kdo se má lépe;
ironie a trpkost); forma dialogu, živý, přístupný jazyk
Satiry
Hradeckého rukopisu
–
autoři neznámí (i z měšťanstva)
–
poprvé kritika nedostatků světských i církevních, obraz měšťanského
života
–
Desatero kázanie božie – veršované kázání, útok na
hříšníky; autor jim vyhrožuje formou
|