Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
4 : Literatura
od doby husitské až po dílo J.A. Komenskýho
Vrcholí moc církve – reformace
Vikliv, Konrád
J. Hus
Husitská literatura
Literatura hustiského hnutí
– zpěvy, chorály
J.A.Komenský
Jan
Ámos Komenský (1592–1670)
vedle
Jana Husa další osobnost světového významu; představuje spojení
reformační tradice s renesančními ideály (pochopení světa a poznání),
umění a vědy, víry a poznání
jižní Morava; studium na bratrských školách v Přerově a ve Strážnici,
pak na německých protestantských univerzitách v Herbornu a
Heidelbergu; po návratu učitelem v Přerově, pak ve Fulneku; poslední
biskup jednoty bratrské
1628
– odchod do polského Lešna
1640
– pozván do Anglie (založit akademii věd), pak ve ©védsku
(učebnice)
1648
– vestfálský mír = konec jeho nadějí na návrat do vlasti
Kšaft umírající matky jednoty bratrské = alegorická forma
závěti
”Věřím i já Bohu, že po přejití vichřic hněvu,... vláda
věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó lide český!”
1650
– v ©arišském Potoku (Uhry)
1654
– v Lešně – při požáru shořel materiál k slovníku Poklad
jazyka českého
od
r. 1656 v Holandsku (Amsterodam), kde zemřel; pohřben v Naardenu
Dílo:
a) Před odchodem z vlasti :
Labyrint světa a ráj srdce (2 části)
– satirická
alegorie světa (jako města) s postavou poutníka – vzdělance (=
autor)
– průvodci:
Všezvěd Všudybud (usiluje poznat svět) a Mámení (přizpůsobuje se
nedostatkům)
– prohlížejí
všechny stavy a zaměstnání đ realistický obraz doby, smýšlení a lidí
– ostrá
kritika tehdejší společnosti (touha po penězích, podvod, klam,
války ap.)
– 2.
část – návrat do vlastního srdce a k Bohu (= záchrana)
– názorný,
srozumitelný styl, dokonalá forma, jazyk bohatý (synonyma,
několikanásobné větné členy), názorný; složitá souvětí, tzv.
humanistická perioda (tj. soustava vět spojená do dvoudílného
souvětí, jehož části se oddělují dvojtečkou nebo středníkem a
nazývají se předvětí a závětí = jádro výpovědi); vliv latiny
– alegorie
– využívá přeneseného významu v rámci celého díla; děj má
doslovný a zároveň přenesený význam
b) Pedagogické práce
(”učitel
národů”) spisy teoretické (latinsky) : Velká
didaktika (Didactica magna)
zásady
moderního vyučování a výchovy (např. vyučování pro všechny, zdarma a
v mateřském jazyce; důraz na praxi – učit vědomostem i
dovednostem; důraz na tělesnou výchovu; názornost vyučování –
postup od známého k neznámému, poznávání přírody; důležitost kázně);
spis obsahuje i názor na koncepci vzdělání: rozdělení výchovy do 4
stupňů po 6 letech na výchovu předškolní, tj. v rodině, pak ve škole
obecné, dále latinské (gymnázium) a na univerzitě (doplněno
cestováním)
spisy
praktické – učebnice:
Svět
v obrazech (Orbis pictus) – 1. obrázková učebnice na světě,
spojení jazykového a věcného vyučování
Brána
jazyků otevřená (Janua linguarum reserata) – učebnice
latiny
©kola
hrou (Schola ludus) – rozvíjí smyslové schopnosti
c) Encyklopedické práce
–
vševědné (pansofie) – navazuje na ©títného, Blahoslava,
Veleslavína
– úsilí
shrnout výsledky vědění (7dílný celek) – nedokončeno
– práce
na slovníku mateřštiny
– pojednání
O poezii české (propaguje časomíru)
– úsilí
o poznání světa a o výchovu člověka spojil s úsilím o dorozumění
mezi národy, o věčný mír (panharmonie); doufal, že vzdělání
povede k sbratření lidstva
konec
14. st. – pol. 15. st.
prohloubení
rozporů ve společnosti, odpor proti náboženskému a mravnímu úpadku
katolické církve đ úsilí myslitelů a kazatelů o nápravu (reformu);
rostoucí zájem o bibli (vzor pro mezilidské vztahy)
úplný překlad do češtiny, mizí : duchovní a rytířská epika (světec a
rytíř) = vysoký styl, středověké drama, světská lyrika, v popředí:
satira (kritika nedostatků), duchovní píseň (možnost
účasti lidu; má funkci nejen modlitby, ale reaguje na otázky
praktického života), traktát (učené pojednání, středověká
náboženská úvaha), kronika, kázání (působivost živého slova,
funkce informační a agitační)
změna:
česká literatura = literatura psaná česky, určena Čechům, převládá
prostá forma, srozumitelnost
vrcholí
proces počešťování
literatury (čeština i v oblasti teologické a správní) demokratizace
(literatura pro lid) laicizace
(zesvětštění, sepětí s dobovými problémy)
a) Předchůdci Husovi
– většinou
kazatelé, usilují o nápravu společnosti na podkladě náboženském
Matěj
z Janova – učenec, latinské spisy
Konrád
Waldhauser – kazatel německého patriciátu a univerzitních
studentů (pozván Karlem IV.)
Jan
Milíč z Kroměříže – český kazatel, nejradikálnější, zřekl
se bohatství; největší vliv na chudinu
– centrum
kazatelství – Betlémská kaple
Tomáš
©títný – laik (bez teologického vzdělání), zchudlý
šlechtic, zeman,
o
náboženských otázkách píše česky (= pro lid); vliv Milíčův
Dílo: sborníky traktátů: Knížky šestery o obecných věcech
křesťanských (o dokonalém životě)
Řeči
besední (o základech věrouky)
Řeči
sváteční a nedělní (výklad částí evengelia)
usiloval
o zharmonizování společnosti, o nápravu chyb
význam:
1. klasik české naučné prózy, zpřístupnil nejvyšší soudobou
vzdělanost širšímu čtenářstvu, věcné, srozumitelné vyjadřování,
dokonalý jazyk
b) Literatura období příprav husitského hnutí
Mistr
Jan Hus (asi 1370 – 1415) Husinec
u Prachatic; z chudé rodiny; studium na pražské univerzitě đ
univerzitní mistr (1396), vysvěcen na kněze (1400), pak rektor
univerzity
–
v jeho osobě se spojuje učenecké i lidové křídlo proticírkevní
opozice (teorie i praxe); kazatel v Betlémské kapli
–
ovlivnil Václava IV. đ vydán Kutnohorský dekret (1409), omezující
vliv cizinců na pražské univerzitě
–
spory s církví: pro obhajobu
názorů anglického reformátora Johna Wicliffa
pro vystoupení proti odpustkům a kritiku církve (bohatství,
rozmařilost, mravní zkaženost); pronásledován, dán do klatby,
vypovězen z Prahy; kázal pak na Kozím Hrádku a na Krakovci
na církevním koncilu (sněmu) v Kostnici – vězněn, jako kacíř 6.
7. 1415 upálen
Dílo: latinsky – pro učence, zejm. spis O
církvi (De ecclesia) – popírá papežovo postavení, hlavou
církve je Kristus a příslušníkem jen ten, kdo nemá hřích) a česky
– pro lid
Výklad
Viery, Desatera a Páteře – výklad tří modliteb, úvahy o
mravním životě a kritika společnosti
Knížky
o svatokupectví – ostrá kritika církve, jejího bohatství,
zištnosti, prodávání odpustků; doklady ze současného života
Postila
– výklad části evangelia formou kázání nebo traktátu (z lat.
post illa verba, tj. po oněch slovech, tj. slovech evangelia)
Dcerka
– o správném životě žen a dívek
listy
z Kostnice – promluvy k čtenáři (obdoba kázání)
Husův
vliv na vývoj českého pravopisu: je zřejmě autorem spisu O
pravopise českém (De orthographia bohemica) místo pravopisu
spřežkového zavedl pravopis diakritický (rozlišující, tj. se
znaménky); dlouhé samohlásky označoval čárkou, např. á, měkké
souhlásky tečkou (tzv. nabodeníčko), např.ż; dbal o správnou
výslovnost, odstranil archaismy, nahrazoval německá slova českými Hus
jako mluvčí lidu urychlil
vyvrcholení odporu proti církvi, odhaloval
příčiny společenských nedostatků
Jan
®elivský – kazatel a mluvčí pražské chudiny
c) Literatura v době husitských bojů
rozvoj
lidového zpěvu – husitské chorály (= jednoduchý sborový
zpěv) v Jistebnickém kancionálu (zpěvníku), zvl.: Ktož jsú
boží bojovníci – nejen píseň náboženská, ale vojenská,
bojová, cíl: povznést sebevědomí, dodat odvahu, statečnost, požadovat
kázeň, sjednotit k boji, prosté výrazové prostředky, působivý
nápěv
Povstaň,
povstaň, veliké město pražské – píseň Prahy s výzvou k boji
proti Zikmundovi
Vavřinec
z Březové Píseň o vítězství u Domažlic (histor. báseň, dokum.),
Husitská kronika (próza, latinsky)
Budyšínský
rukopis – tři veršované polemické skladby proti
Zikmundovi: ®aloba Koruny české, Porok (= výtka) Koruny české, Hádání
Prahy s Kutnou Horou (alegorie, střetnutí přívrženců husitství s
nepřáteli)
polemika
– spor, vzájemné vyvracení názorů protivníků
d) Literatura doby polipanské
–
po porážce husitů u Lipan 1434, v popředí literární polemika:
Petr
Chelčický (1390 – 1460) – zeman, samouk, kritik
společnosti, obhajoval pasivitu (”neodporovat zlu násilím”),
pokoru, chudobu; odmítal potřebu vyššího vzdělání i instituci státu
Dílo
: 1. aktát O trojím lidu – odsuzuje středověké
dělení společnosti na tři stavy (kněžský, vojenský a robotný), 2.
traktát Sieť viery pravé – kritika církve, hromadění
majetku; touha po spravedlivé společnosti, představa ideální církve,
3. kázání s úvahami Postila
|