Český jazyk a literaturaMaturitní otázky 
 6 :
Klasicismus, preromantismus a osvícenství v evropských
literaturách (17.-18.století )
	Znaky a vysvětlení klasicismu 
	®ánry 
	Hlavní představitel dramatu ve Francii 
	Objevování komedie v Itálii 
	Pojem osvícenectví  + před. 
	Anglický osvícenecký román 
	Preromantismus – období přechodu –
sentinentali + hl. představitelé 
 
Klasicismus
2. pol. 17. st., 18. st.
(z
lat. vynikající, vzorný) 
znaky: 
jednotné
principy a pevný řád rozumová
kázeň (cit podřízen povinnosti a rozumu × baroko) 
krása
je v pravdě a v obrazu přírody vzor
– antické umění 
 
literární
žánry  vysoké (óda, epos,
tragédie) – o životě vysokých vrstev, např. vladařů, vojevůdců;
rýmovaný verš  nízké (komedie,
fraška, bajka, satira) – postavy neurozené, náměty ze
současnosti; verš i próza 
klasicistické
drama dodržuje 3 jednoty: místa, času a děje (Aristotelés) 
v
hudbě: F. J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven 
 
v Itálii
zv.
commedia dell'arte – národní veselohra; všední problémy
zachyceny ironicky, výstižně zobrazeno měšťanské prostředí; herci
měli jen tzv. scénář, na scéně improvizovali; dialog doplňován
komickou pantomimou; stále stejné postavy (masky) 
Carlo
Goldoni (1707–1793) – Poprask na laguně, Mirandolina
aj. 
 
ve Francii
17.
st. (absolutistický stát Ludvíka XIV.) 
tragédie:
Pierre Corneille (1606–1684) – Cid, základní
konflikt: povinnost a čest × cit a láska Rodrigo
(smysl pro čest, mravní čistotu; vznešenost a odvaha) × Xiména
(přes lásku k Rodrigovi nucena pomstít smrt svého otce) alexandrin
= rýmovaný jambický 12slabičný verš s přerývkou po 6. slabice se
střídá s 13slabičným veršem 
Jean
Racine (1639–1699), Faidra – osudová vášeň,
láska k nevlastnímu synovi; důraz na psychologii postav 
komedie:
Moličre (1622–1673) – vl. jm. Jean-Baptiste Poquelin
– klasik světové komedie –
kritický pohled na skutečnost, satirický obraz nedostatků, výsměch
lidským slabostem; smírné řešení konfliktu; hrdinové pojati satiricky
i humorně (sympatie diváků) – politická satirická hra 
Tartuffe
– na pokrytectví a církev 
hlavní
postavy: bohatý měšťák, důvěřivý slaboch Orgon; bezcharakterní,
zištný, vychytralý pokrytec a podvodník, náboženský fanatik
(”svatoušek”) Tartuffe; Kleantes, prozíravý bratr
Orgonovy ženy 
 
 
jazyk:
verš i próza, prostá mluva 
–
kritika záporných lidských vlastností: 
hra	Lakomec
– lichvář Harpagon, schopný pro peníze obětovat všechno 
	Don
Juan – pokrytecký šlechtic; kritika rozmařilosti 
	Misantrop
– nepřítel lidí; kritika vypočítavosti šlechty 
	Zdravý
nemocný – útok na šarlatánství, sobectví, pokrytectví
lékařů 
bajky: 
Jean
de La Fontaine (1621–1695) – 12 knih Bajek;
příběhy zvířat – nositelů lidských vlastností (pokrytectví,
lstivost, intriky) 
Osvícenství
18. st.
znaky: 
	navazuje
na renesanci, rozvíjí tradice racionalismu, optimismu; kritika
absolutismu a reakce 
	důvěra
v ”osvícený” rozum (poznaná pravda), prosazuje svobodu
myšlení a rovnost 
	sepětí
osvícenství s literaturou: spisovatelé byli zároveň vědci, filozofy,
historiky, publicisty 
 
ve Francii
zvlášť
výhodné podmínky (boj proti absolutismu) 
François
Voltaire (1694–1778) – historik, filozof, dramatik,
básník, prozaik, publicista – jízlivý kritik absolutismu,
církevního fanatismu – próza Candide
neboli Optimismus – filozofický román o hledání lidského
štěstí (putování hlavního hrdiny a jeho sluhy světem) 
 
 
Charles
de Montesquieu (1689–1775) – kritik doby román
Perské listy (Peršanova cesta do Evropy za vzděláním) 
 
 
tzv.
encyklopedisté – mladší generace – vydali Velkou
encyklopedii – souhrn dosavadního vědění 
např.
matematik d'Alembert 
filozof
Denis Diderot (1713–1784), autor románu v dopisech
Jeptiška (autobiografie dívky přinucené vstoupit do kláštera)
a románu Jakub fatalista (o otázkách společenské morálky;
dialog bodrého sluhy s pánem) 
 
 v Anglii
Daniel
Defoe (1660–1731) – dobrodružný román Robinson
Crusoe (o ztroskotanci na pustém ostrově); vztah člověka k
přírodě, oslava lidské práce, aktivity 
Jonathan
Swift (1667–1745) – filozofický satirický a utopický
román Gulliverovy cesty (kritika poměrů v Anglii a představa
ideální společnosti) Dílo obou autorů je spojováno s počátky realismu
v Anglii. 
 
 
Preromantismus
znaky: 
	přechod
mezi klasicismem a romantismem důraz
na cit 
	odmítnutí
konvencí, příkazů, řádu – i v umělecké tvorbě (požadavek tvůrčí
svobody) 
	návrat
k přírodě, k lidové slovesnosti vzor
– venkovský, prostý, nezkažený člověk, prostý způsob života 
	obdiv
k schopnému, podnikavému jedinci 
 
ve Francii
Jean-Jacques
Rousseau (1712–1778) – zastánce názoru, že jen
příroda zachovává člověka v jeho svobodném, přirozeném stavu,
civilizace ho kazí (člověk je od přírody dobrý) – Nová
Heloisa – román lásky v dopisech, líčení citů a přírody –
Emil – o přirozeném rozvoji člověka, pedagogické
románové pojednání 
Antoine-François
Prévost (1697–1763), kněz, autor románu Manon Lescaut
(kritika touhy po majetku a penězích × láska) 
 
 
v Německu
literární
hnutí Sturm und Drang (bouře a vzdor) – proti
společenské nesprav., útlaku, nesvobodě, pokrytectví 
Johann
Gottfried Herder (1744–1803) tvůrce nové preromantické
estetiky; úvahy o národní individualitě, národní kultuře (kult
lidového génia); podpořil národně osvobozenecké hnutí slovanských
národů 
Johann
Wolfgang Goethe (1749–1832) – básník, dramatik,
prozaik, vědec – studium práv, přírodních věd, nešťastná
láska đ román v dopisech Utrpení mladého Werthera (citové
problémy řešeny sebevraždou) – obdiv k lidové slovesnosti –
sbírka Balady – vrchol tvorby – dvojdílná
filozofická báseň v dramatické podobě Faust 
tradiční
námět: 
–
pověst o doktoru Faustovi, který prodal v touze po poznání a štěstí
svou duši ďáblovi, ale nová umělecká podoba i smysl: Faust
postaven mezi dobro a zlo; původně rebelant proti starým konvencím a
zaostalosti se mění na představitele činorodého lidstva (chce dobývat
pravdu a přetvářet svět), hledá cesty k cíli i přes utrpení, nachází
smysl života v aktivitě pro dobro lidstva 
Mefistofeles
– představitel pochybovačnosti, skepse, výsměchu 
Friedrich
Schiller (1759–1805) – dramatik a lyrik (Óda na
radost), překladatel – v popředí problematika svobody
člověka, odpor k pokrytectví – drama Loupežníci Karel
Moor – hraběcí syn, připraven intrikami bratra o otcovu důvěru,
snoubenku, dědická práva đ touží pomstít se, odčinit křivdy (jako
vůdce loupežníků); ušlechtile motivované buřičství; jeho činy hraničí
se zločinem, bojuje za svobodu, proti pokrytectví, útlaku,
konzervativismu, zištnosti, despotismu 
 
 
V Rusku
Ivan
Andrejevič Krylov (1768–1844) – Bajky 
Michail
Vasiljevič Lomonosov (1711–1765) – přírodovědec,
filolog, básník (ódy) 
Alexandr
Nikolajevič Radiščev (1749–1802) – filozof,
spisovatel (ostrá kritika nevolnického zřízení, samoděržaví) 
             |