Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
6 :
Klasicismus, preromantismus a osvícenství v evropských
literaturách (17.-18.století )
Znaky a vysvětlení klasicismu
®ánry
Hlavní představitel dramatu ve Francii
Objevování komedie v Itálii
Pojem osvícenectví + před.
Anglický osvícenecký román
Preromantismus – období přechodu –
sentinentali + hl. představitelé
Klasicismus
2. pol. 17. st., 18. st.
(z
lat. vynikající, vzorný)
znaky:
jednotné
principy a pevný řád rozumová
kázeň (cit podřízen povinnosti a rozumu × baroko)
krása
je v pravdě a v obrazu přírody vzor
– antické umění
literární
žánry vysoké (óda, epos,
tragédie) – o životě vysokých vrstev, např. vladařů, vojevůdců;
rýmovaný verš nízké (komedie,
fraška, bajka, satira) – postavy neurozené, náměty ze
současnosti; verš i próza
klasicistické
drama dodržuje 3 jednoty: místa, času a děje (Aristotelés)
v
hudbě: F. J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven
v Itálii
zv.
commedia dell'arte – národní veselohra; všední problémy
zachyceny ironicky, výstižně zobrazeno měšťanské prostředí; herci
měli jen tzv. scénář, na scéně improvizovali; dialog doplňován
komickou pantomimou; stále stejné postavy (masky)
Carlo
Goldoni (1707–1793) – Poprask na laguně, Mirandolina
aj.
ve Francii
17.
st. (absolutistický stát Ludvíka XIV.)
tragédie:
Pierre Corneille (1606–1684) – Cid, základní
konflikt: povinnost a čest × cit a láska Rodrigo
(smysl pro čest, mravní čistotu; vznešenost a odvaha) × Xiména
(přes lásku k Rodrigovi nucena pomstít smrt svého otce) alexandrin
= rýmovaný jambický 12slabičný verš s přerývkou po 6. slabice se
střídá s 13slabičným veršem
Jean
Racine (1639–1699), Faidra – osudová vášeň,
láska k nevlastnímu synovi; důraz na psychologii postav
komedie:
Moličre (1622–1673) – vl. jm. Jean-Baptiste Poquelin
– klasik světové komedie –
kritický pohled na skutečnost, satirický obraz nedostatků, výsměch
lidským slabostem; smírné řešení konfliktu; hrdinové pojati satiricky
i humorně (sympatie diváků) – politická satirická hra
Tartuffe
– na pokrytectví a církev
hlavní
postavy: bohatý měšťák, důvěřivý slaboch Orgon; bezcharakterní,
zištný, vychytralý pokrytec a podvodník, náboženský fanatik
(”svatoušek”) Tartuffe; Kleantes, prozíravý bratr
Orgonovy ženy
jazyk:
verš i próza, prostá mluva
–
kritika záporných lidských vlastností:
hra Lakomec
– lichvář Harpagon, schopný pro peníze obětovat všechno
Don
Juan – pokrytecký šlechtic; kritika rozmařilosti
Misantrop
– nepřítel lidí; kritika vypočítavosti šlechty
Zdravý
nemocný – útok na šarlatánství, sobectví, pokrytectví
lékařů
bajky:
Jean
de La Fontaine (1621–1695) – 12 knih Bajek;
příběhy zvířat – nositelů lidských vlastností (pokrytectví,
lstivost, intriky)
Osvícenství
18. st.
znaky:
navazuje
na renesanci, rozvíjí tradice racionalismu, optimismu; kritika
absolutismu a reakce
důvěra
v ”osvícený” rozum (poznaná pravda), prosazuje svobodu
myšlení a rovnost
sepětí
osvícenství s literaturou: spisovatelé byli zároveň vědci, filozofy,
historiky, publicisty
ve Francii
zvlášť
výhodné podmínky (boj proti absolutismu)
François
Voltaire (1694–1778) – historik, filozof, dramatik,
básník, prozaik, publicista – jízlivý kritik absolutismu,
církevního fanatismu – próza Candide
neboli Optimismus – filozofický román o hledání lidského
štěstí (putování hlavního hrdiny a jeho sluhy světem)
Charles
de Montesquieu (1689–1775) – kritik doby román
Perské listy (Peršanova cesta do Evropy za vzděláním)
tzv.
encyklopedisté – mladší generace – vydali Velkou
encyklopedii – souhrn dosavadního vědění
např.
matematik d'Alembert
filozof
Denis Diderot (1713–1784), autor románu v dopisech
Jeptiška (autobiografie dívky přinucené vstoupit do kláštera)
a románu Jakub fatalista (o otázkách společenské morálky;
dialog bodrého sluhy s pánem)
v Anglii
Daniel
Defoe (1660–1731) – dobrodružný román Robinson
Crusoe (o ztroskotanci na pustém ostrově); vztah člověka k
přírodě, oslava lidské práce, aktivity
Jonathan
Swift (1667–1745) – filozofický satirický a utopický
román Gulliverovy cesty (kritika poměrů v Anglii a představa
ideální společnosti) Dílo obou autorů je spojováno s počátky realismu
v Anglii.
Preromantismus
znaky:
přechod
mezi klasicismem a romantismem důraz
na cit
odmítnutí
konvencí, příkazů, řádu – i v umělecké tvorbě (požadavek tvůrčí
svobody)
návrat
k přírodě, k lidové slovesnosti vzor
– venkovský, prostý, nezkažený člověk, prostý způsob života
obdiv
k schopnému, podnikavému jedinci
ve Francii
Jean-Jacques
Rousseau (1712–1778) – zastánce názoru, že jen
příroda zachovává člověka v jeho svobodném, přirozeném stavu,
civilizace ho kazí (člověk je od přírody dobrý) – Nová
Heloisa – román lásky v dopisech, líčení citů a přírody –
Emil – o přirozeném rozvoji člověka, pedagogické
románové pojednání
Antoine-François
Prévost (1697–1763), kněz, autor románu Manon Lescaut
(kritika touhy po majetku a penězích × láska)
v Německu
literární
hnutí Sturm und Drang (bouře a vzdor) – proti
společenské nesprav., útlaku, nesvobodě, pokrytectví
Johann
Gottfried Herder (1744–1803) tvůrce nové preromantické
estetiky; úvahy o národní individualitě, národní kultuře (kult
lidového génia); podpořil národně osvobozenecké hnutí slovanských
národů
Johann
Wolfgang Goethe (1749–1832) – básník, dramatik,
prozaik, vědec – studium práv, přírodních věd, nešťastná
láska đ román v dopisech Utrpení mladého Werthera (citové
problémy řešeny sebevraždou) – obdiv k lidové slovesnosti –
sbírka Balady – vrchol tvorby – dvojdílná
filozofická báseň v dramatické podobě Faust
tradiční
námět:
–
pověst o doktoru Faustovi, který prodal v touze po poznání a štěstí
svou duši ďáblovi, ale nová umělecká podoba i smysl: Faust
postaven mezi dobro a zlo; původně rebelant proti starým konvencím a
zaostalosti se mění na představitele činorodého lidstva (chce dobývat
pravdu a přetvářet svět), hledá cesty k cíli i přes utrpení, nachází
smysl života v aktivitě pro dobro lidstva
Mefistofeles
– představitel pochybovačnosti, skepse, výsměchu
Friedrich
Schiller (1759–1805) – dramatik a lyrik (Óda na
radost), překladatel – v popředí problematika svobody
člověka, odpor k pokrytectví – drama Loupežníci Karel
Moor – hraběcí syn, připraven intrikami bratra o otcovu důvěru,
snoubenku, dědická práva đ touží pomstít se, odčinit křivdy (jako
vůdce loupežníků); ušlechtile motivované buřičství; jeho činy hraničí
se zločinem, bojuje za svobodu, proti pokrytectví, útlaku,
konzervativismu, zištnosti, despotismu
V Rusku
Ivan
Andrejevič Krylov (1768–1844) – Bajky
Michail
Vasiljevič Lomonosov (1711–1765) – přírodovědec,
filolog, básník (ódy)
Alexandr
Nikolajevič Radiščev (1749–1802) – filozof,
spisovatel (ostrá kritika nevolnického zřízení, samoděržaví)
|