Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
8 : Romantismus
Charakteristika období
Představitelé : F – Ruso a N –
Gete, Schüler
Romantismus – hl. hrdina, znaky,
žánry
Světový rom. : Grimové– N,
Novalis, A– Büro, Scott, R– Puškin
Český rom. : K.H.Mácha, Tyl, Erben
literární
směr (ve všech evropských literaturách) i životní postoj (touha po
svobodě)
vznik
– v období mezi dvěma revolucemi (1789 ve Francii a 1848 v
Evropě); naděje na nové společenské uspořádání (volnost, rovnost,
bratrství) nesplněny zcela (revoluční zvraty, napoleonské války,
policejní režimy), proto nespokojenost člověka, buřičství
znaky:
důraz na city a
fantazii (× osvícenský a klasicistní důraz na rozum)
protiklad snu a skutečnosti, jedince a společnosti
(individualismus) pocit
osamění, odcizenosti východiska:
obdiv k minulosti, mystice, k lidové slovesnosti a k přírodě,
exotice; únik do vlastního nitra
ústřední hrdina splývá s autorem; je výjimečný, neschopnost a
nezájem přizpůsobit se (vyvrženec společnosti, loupežník, vrah, kat,
cikán) časté téma – nešťastná láska neúspěšné buřičství
světabol, skepse
(spleen, chandra) nové
estetické hodnoty a subjektivní vztah ke skutečnosti;
kontrastnost, smysl pro barvitost, hudebnost, zvukomalebnost
jazyka, obraznost slovesné
druhy a formy – obliba poezie, zvl. lyrickoepické
básně (balady), veršované povídky, romány, dramatické básně; v próze
zvl. historická povídka a román
romantismus
se obvykle nevyskytuje v čisté podobě, ale s prvky klasicismu,
preromantismu, sentimentalismu nebo realismu.
v
hudbě: německé – C. M. von Weber, F. Schubert, R. Schumann,
italské – G. Rossini, polské – F. Chopin
ve
výtvarném umění: E. Delacroix, čeští malíři A. Kosárek, J. Navrátil
přelom
18. a 19. stol. – poezie ”modrého květu”
Svět
Německo
Novalis
(1772–1801) – sb. Hymny noci – kontrast dne,
života (světla) a noci, smrti (tmy)
–
nedokončený román Heinrich von Ofterdingen – středověký
básník hledá ”modrý květ” = symbol pravé poezie a života
bratři
Grimmové (Jakob a Wilhelm) – vztah k lidové tvorbě a
germánské mytologii – vydali německé lidové pohádky
Heinrich
Heine (1797–1856) – Kniha písní –
lyrická sbírka o 5 částech (subjektivní prožitky, nešťastná láska,
ironie)
Anglie
George
Gordon Byron (1788–1824) – moderní epos Childe
Haroldova pouť – autobiografické rysy, putování hlavního
hrdiny po Evropě, zvl. na jih, do Řecka; obdiv k slavné minulosti a k
přírodě × protest proti nesvobodě a tyranství v současnosti;
byronismus – spor hrdiny se světem, osamocený boj za
svobodu proti tyranům, světabol (spleen)
– romantické
básnické povídky Džaur, Korzár, Lara
(lyrickoepické skladby – děj s prvky lyriky, reflexe, popisu)
– dramatické
básně Manfred, Kain
Percy Bysshe Shelley (1792–1822) – lyrická
dramatická báseň Odpoutaný Prométheus
– obměna
staré antické báje o hrdinovi, který se vzepřel bohům a přinesl lidem
oheň hrdý vzdor proti osudu a moci = titanismus;
kontrast lidskosti a božské tyranie, víra v konečné vítězství dobra:
Walter
Scott (1771–1832) – básník, sběratel lidových
skotských balad, prozaik (historické romány) –
např. Ivanhoe – děj z anglické historie z konce 12.
stol., napětí, milostná tematika, prostředí rytířských soubojů,
atmosféra hrdinství, cti, nadšení, vlastenectví
Emily
Brontëová (1818–1848) – období viktoriánské
Anglie; román Na větrné hůrce
Francie
François
René de Chateaubriand (1768–1848) – básnická
povídka Atala – návrat ke křesťanství a mystice před
”rozvratem” doby, únik do minulosti, prostředí exotické
americké přírody, příběh nešťastné lásky Indiána ©akty a dívky Ataly,
zasvěcené matkou Bohu; barvitost, biblický patos, zvukomalebnost
Victor
Hugo (1802–1885) – básník, prozaik,
dramatik – básnický
cyklus Legenda věků (3dílný) – obraz vývoje lidstva k
humanitě; kontrastnost, motivy nešťastné lásky; vliv na Vrchlického,
Machara
– drama
Ruy Blas
– próza
– román Chrám Matky boží v Paříži – součást volné
prozaické trilogie (r. Dělníci moře, Ubožáci); Paříž 15. stol. za
Ludvíka XI., obraz královského dvora, církevních hodnostářů i spodiny
lidstva; kontrast krásy a ošklivosti (Esmeralda × hrbáč
Quasimodo), zla a ušlechtilosti (pokrytecký kněz Froll ×
Quasimodo); dramatický dějový spád
Stendhal
(1783–1842) – přechod mezi
romantismem a realismem; psychologická próza
– román
Červený a černý – příběh Juliena Sorela, jeho
ctižádostivost a snaha vyniknout ve společnosti i cestou pokrytectví
a přetvářky; barvy symbolizují vojenskou uniformu a kněžskou kariéru
– román
Kartouza parmská – příběh mladého šlechtice, dějiště v
Itálii a v bitvě u Waterloo; intriky, pokrytectví, tragický konec
Alfred
de Musset (1810–1857) – román
Zpověď dítěte svého věku – intimní a generační román s
autobiografickými rysy (vztah k spisovatelce G. Sandové), drama Se
srdcem divno hrát (jemná povahokresba a lyrická atmosféra)
U
nás
složitější
situace 30. let – hlavní úkol literatury = výchova k
vlastenectví (Tyl); tento požadavek zpomaluje rozvoj romantismu
Karel
Hynek Mácha (1810–1836) nejvýznamnější a nejdůslednější
básník českého romantismu
Praha, studium práv; záliba v cestování (okolí Prahy, Krkonoše,
východní Čechy, zříceniny hradů, Itálie) a v divadle (ochotník);
krátce advokátním praktikantem v Litoměřicích; tam těsně před sňatkem
s Lori ©omkovou, matkou svého syna, zemřel na následky nemoci a
vyčerpání; tamtéž pohřben, ale v r. 1939 jeho ostatky převezeny na
vyšehradský hřbitov
Dílo:
poezie, próza, fragmenty dramat, počáteční tvorba – německy;
česky – vliv Jungmannův
první
básně, např. V svět jsem vstoupil, Noc aj.
vyjadřují:odpor k poměrům doby, pocit osamělosti a pesimismu,
zklamání, protiklad snu a skutečnosti, krásy a ošklivosti, života a
smrti, touha po lepším světě; jedinou jistotou je země
lyrickoepická
báseň Máj (1836) – vrchol tvorby, základní dílo moderní
české poezie
dějiště:
krajina pod Bezdězem, u Doks, prostý děj: 3 tragédie (Jarmilina,
Vilémova, obecně lidská) = jen východisko k filozofickým úvahám o
smyslu života ostrá
kritika tehdejší společnosti (rozvrácená rodina, citová
lhostejnost, mechanické chápání spravedlnosti); slova Vilémova (=
autorova) jsou obžalobou společnosti
1.
zpěv – obraz májové přírody, motiv lásky, první tragédie
2.
zpěv – znázornění času: věčnost přírody × doba do popravy
zločince Viléma
3.
zpěv – vrchol básně – krása přírody × lidský osud;
vyznání lásky k rodné zemi (apostrofa země – poslední pozdrav
vězně; země – jediná jistota – kolébka, hrob, matka,
vlast); vzpomínka na dětství – nejkrásnější období života
4.
zpěv (závěr) – básníkovo ztotožnění se svým hrdinou i
poutníkem, který se po letech vrací na popraviště:
”Hynku!
– Viléme!! – Jarmilo!!!” úvaha nad tragikou
lidského osudu
2
intermezza: 1. půlnoční popraviště 2. obraz horské přírody
umělecké
prostředky: obraz přírody citově podmanivý, dynamický, barvitý
(kombinace pastelových barev)
kompoziční
princip kontrast (v rovině tematické i jazykové) dramatický
vzestup, vrchol (3. zpěv) a sestup (jako drama)
subjektivizace
epiky básníkovo ztotožnění s hrdinou
zvukové
hodnoty díla: rytmus: vzestupný (jamb –
viz zač. 1. a 2. zpěvu) a trochej
zvukosled:
”brunatné slunce rudě zasvitnulo”, ”bílých
skví se šatů stín”
zvukomalba:
nocí řinčí řetězů hřmot
dobový
ohlas Máchova Máje: nepochopen současníky (potlačena významová
stránka obsahu, zdůrazněna zvuková krása; subjektivní poezie se zdála
nebezpečná; domněnka, že odvádí od vlasteneckých a národních zájmů –
Čelakovský)
©aldova
studie Mácha snivec a buřič – vyzdvihuje tři symboly Máje:
symbol poutníka, vězně a země;
Máchův
vliv na všechny další generace (např. májovci, Nezval, Hora –
Máchovské variace ap.)
próza:
román Cikáni – nejepičtější; složité lidské vztahy;
život vyděděnců, romantické tragické zápletky, realistická kresba
postav
povídky
Obrazy ze života mého – lyričnost, autobiografické prvky
Pouť
krkonošská – obraz přírody, básnická próza
Marinka
– obraz pražské chudiny Na Františku; Marinka = ideál krásy ×
drastická skutečnost, prostředí chudoby
náměty
historické:
román
Křivoklad = 1. část zamýšleného 4 dílného cyklu Kat
(Valdek, Vyšehrad, Karlštejn)
téma:
vnitřní tragédie osamoceného člověka (Václav IV. a kat)
|