Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
9 : Počátky
realismu v české literatuře v 1. polovině 19.století
Charakteristika období,
vysvětlení + znaky realismu. Kde ?
Představitelé Borovský, Němcová
převládl
v literatuře 2. pol. 19. stol. (z lat. realis = věcný, skutečný;
realita = skutečnost); vliv rozvoje přírodních a technických věd,
filozofie (zvl. pozitivismu: skutečné je to, co lze dokázat smysly,
tedy pozitivně; Auguste Comte); prosazení exaktního myšlení (vědecké
postupy založeny na matematických výpočtech a metodách); snaha
uplatnit tytéž vědecké postupy i v literatuře; literatura je chápána
jako vědecká analýza společnosti
znaky:
pravdivý
obraz skutečnosti (bez idealizace); přesné a všestranné studium
života společnosti a nitra člověka
typizace
(na jednotlivém je zobrazeno obecné); literární hrdina se proměňuje,
vyvíjí; někdy je jeden ústřední hrdina nahrazen kolektivem
objektivní
přístup ke skutečnosti (autor není účasten, stojí jakoby nad
příběhem, svůj názor uplatňuje výběrem faktů, tématu, postav)
kritika
nedostatků ve společnosti (odtud název kritický realismus)
román
je analýzou skutečnosti; oslabuje se sevřený děj
nové
výrazové prostředky: hovorová řeč, nářečí, archaismy ap.
realismus
ve
výtvarném umění – fr. malíři G. Coubert, H. Daumier, rus.
malíř I. Repin, češ. malíři Karel Purkyně, Antonín Chitussi aj.
v hudbě
– fr. skladatel G. Bizet, italští skladatelé G. Verdi, G.
Puccini
Naturalismus
– krajní směr realismu; aplikuje teorii dědičnosti nebo
determinaci prostředím na literaturu člověk je omezen svou
biologickou podstatou, zobrazen jako výsledek vlivu prostředí a
dědičnosti; lat. natura = příroda
Počátky
českého realismu
1) Satira – kritika soudobé společnosti
Karel
Havlíček Borovský (1821–1856) – klasik české
politické satiry Borová u
Přibyslavi; studium na gymnáziu v Německém Brodě, kněžský seminář v
Praze (vyloučen), pobyt v Rusku jako vychovatel đ Obrazy z Rus
(kritika carské samovlády); liberál (jako Palacký); po revoluci 1848
– proti reakci vídeňské vlády đ pronásledován a souzen, 1851
policejně odvezen do vyhnanství do Tyrol (Brixen), kde vznikly jeho
satiry
Dílo
novinář: Pražské noviny (literární příloha Česká včela), Národní
noviny (satirická příloha ©otek), časopis Slovan (v Kutné Hoře);
programové články v souboru Duch Národních novin
literární
kritik: boj o umění pravdivé, hodnotné – Kapitola o
kritice
překladatel:
např. Gogolových Mrtvých duší
básník,
satirik, epigramatik: Epigramy – krátké, satiricky útočné
básně s pointou; Havlíčkův kritický poměr k životu a světu; ironicky
věnovány Církvi, Králi, Vlasti, Múzám, Světu (5 oddílů); útok na
katolickou církev (Z historie literatury české), byrokracii a stát
(Etymologický, Selský, Demokratský), na nezdravé jevy v národním
životě (Verba docent, exempla trahunt, Poeta laureatus)
lidovost:
v demokratickém obsahu
ve formě
(nápis, ukolébavka, modlitba, popěvek) v
stylových prostředcích: veršový i větný paralelismus, rytmická
pravidelnost v jazyce:
prvky lidového, hovorového jazyka (plesnivina, pačesy)
satiry
– vrchol tvorby: Tyrolské elegie
podnět
a inspirace: vlastní zážitek
téma: zatčení,
cesta do Brixenu, život ve vyhnanství; obraz tragédie osobní i
národní
záměr: boj
proti reakci státu, kritika policejního systému, pokrytectví;
opovržení rakouskou vládou
žánrově: netradiční
elegie – satira (elegický tón + ironie, výsměch); situační a
jazyková komika
autoportrét: (příslušnost
k českému národu, muzikant – 2. zpěv), zatýkání jako ironický
vtip (”přátelský čin Bachův”) × projev zvůle
Křest
sv. Vladimíra (torzo) inspirace Nestorovým Letopisem ruským
téma
a záměr: kritika absolutismu jako způsobu vlády,
katolické církve (Jezovitský marš), pokrytectví, zištnosti
forma
vyjádření:groteskní děje se odehrávají zdánlivě v dávných dobách
vznikajícího ruského státu za knížete Vladimíra (pro oklamání
cenzury), ale aktualizace – kritika rakouské vlády, výsměch,
ironie
postavy: car
Vladimír (zpupný, omezený násilník) × pohanský bůh Perun (ubohý
sluha absolutistického vládce)
jazyk: lidovost,
prostá písňová 4veršová sloka, jednoduchý verš, rytmus
Král
Lávra
téma: parafráze
rozmarné veršované pohádky irského původu o králi s oslíma ušima
záměr: narážky
na dobovou situaci, omezenost, tupost a zloba panovníka
forma: parodie
historií o hodných panovnících (× brutální, nelítostné činy)
postavy: král,
holič Kukulín, čeští muzikanti
společné
znaky satir: výraz odporu proti jakémukoli násilí a útlaku;
kolektivní historická a politická zkušenost národa
2) Venkovská próza – realistický obraz
venkovského života v pol. 19. stol.
Božena
Němcová (1820 – 1862)
Vídeň, mládí v Ratibořicích (Náchodsko); vliv babičky; provdána za
úředníka finanční stráže Josefa Němce – pro vlastenectví často
překládán poznání
různých míst (Praha, Chodsko, Červený Kostelec, Litomyšl, Polná,
Slovensko)
citlivost
k sociálním otázkám: úsilí o spravedlivější společnost a lepší
postavení ženy ve společnosti
vlastenectví
a odvaha (účast na pohřbu K. Havlíčka)
Dílo
vstup do literatury – vlastenecké verše (např. ®enám
českým)
pohádky:
Národní báchorky a pověsti (např. Chytrá horákyně), Slovenské
pohádky a pověsti; nadaná vypravěčka
národopisné
studie: Obrazy z okolí domažlického (život chodského lidu,
kultura, zvyky, kroje ap.)
publicistická
tvorba: např. stať Selská politika (z r. 1848 –
skeptický postoj venkova ke konstituci)
povídky:
např. Chudí lidé (Červený Kostelec), Pan učitel (Česká Skalice),
Dobrý člověk, Chyže pod horami (Slovensko) aj.
Divá
Bára
dcera
pastýře Jakuba; nový typ dívky (nezávislost na muži, nepodřízenost) ×
Eliška z fary; přerůstá konvenční představy o pasivní úloze ženy ve
společnosti – je smělá, statečná, zdánlivě drsná, v jádru
ušlechtilá, v zájmu přítelkyně se staví proti celé obci;
ve
všech povídkách vystupuje postava všestranně dobrého člověka
tzv.
obrazy venkovského života – vrchol tvorby:
Babička
(1855) vznik po smrti syna Hynka; hmotný nedostatek, vzpomínky
na dětství – doplněny a rozšířeny o poznání lidového života
cíl: ukázat harmonický život prostých lidí, vzor dokonalosti
člověka
postavy:
z venkovského prostředí:
– babička
Magdalena Novotná, ústřední postava; vztah k práci, životu, přírodě,
vlasti; moudrost a životní zkušenost, ušlechtilost
– Barunčini
rodiče – Proškovi (Panklovi): zpanštělá matka × sdílný,
srdečný otec
– děti:
Barunka (autorka), Jan a Vilém, Adélka
– lidové
typy: mlynář, Kristla a Jakub, rodina Kudrnova; příběh Viktorčin
panský
svět:
paní
kněžna, komtesa Hortensie; dobro konané kněžnou = dobro babiččino;
autorčina idealizace skutečnosti
kompozice:
2 dějová pásma
příjezd
babičky, popis jejího všedního dne, hosté
od
8. kapitoly – rámec: Staré bělidlo v proměnách ročního období
prolog
– vzpomínka na babičku, přímé oslovení
epilog
– poslední léta babiččina, pohřeb
V
zámku a v podzámčí (1856) dějiště:Nymbursko; příjezd
Skočdopolových z Prahy na zámek – nová šlechta
dvojí
svět: zámek:
Skočdopolovi, mamsel Sára, komorník Jacques, pes Joli
podzámčí: vdova
Karásková s dětmi (Vojtěch, Jozífek), krejčí Sýkora, podruzi (Dorota)
postava
dobrého člověka – lékař (zná obě prostředí)
základní
stavební princip = kontrast (už v titulu): sobectví,
bezcitnost na zámku × obětavost, vzájemná pomoc v podzámčí,
panský pes × utrpení dětí, přepych × chudoba, zápas s
cholerou
realistický
pohled na skutečnost (popisný, detailní realismus), ale v závěru
idealizace (romantická představa světa usmířeného = vliv utopického
socialismu)
Pohorská
vesnice Chodsko; ideální shoda vrchnosti s poddanými; nejvyšší
míra idealizace
|