Český jazyk a literaturaMaturitní otázky
10 : Májovci,
Ruchovci, Lumírovci
Charakteristika –
programy, jméno, …, Sokol
Položen kámen – Národního divadla +
otevření
Lit. život – májovci : Neruda,
Málek – poezie, K. Světlá – próza
ruchovci : Sv. Čech, Krásnohorská
Lumírovci
: Vrchlický, Sládek
Májovci
a) po
porážce revoluce 1848; období Bachova absolutismu
policejní opatření, persekuce, významné osobnosti umlčeny (žaláře,
vyhnanství – Havlíček, Sabina, Frič), specializace na vědeckou
práci – Palacký, ©afařík; v 50. letech zemřeli Kollár,
Čelakovský, Havlíček, Tyl
nová
politická situace – od vydání Říjnového diplomu 1860 (slib
konstituce), hospodářský vzestup českého měšťanstva; rozštěpení
národní strany na staročechy (Rieger, Palacký) a mladočechy
(Sladkovský, Grégr); neúspěch politických nadějí české buržoazie r.
1867 (rakousko-uherské vyrovnání)
rozkvět
kultury: vznik Sokola (M. Tyrš), pěveckého spolku Hlahol,
Umělecké besedy (centrum umělců); 1862 otevřeno Prozatímní
divadlo (1864 k výročí Shakespearovu uveden cyklus jeho her),
1868 položen základní kámen k Národnímu divadlu (sbírky pod
heslem Národ sobě) = národní manifestace kulturní a politická,
projev síly národa; architekt Josef Zítek, malíři Mikoláš Aleš
(cyklus Má vlast), Frant. ®eníšek, Václav Brožík, Vojtěch Hynais
(opona), sochaři Josef Václav Myslbek, Bohuslav Schnirch aj.,
hudební skladatelé Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Zdeněk Fibich;
divadlo dostavěno 1881, požár, znovu otevřeno 1883 (vždy Smetanovou
Libuší)
d) nástup
nové literární generace = májovci
almanach
Máj (1858) – název ze sympatií k Máchovi; redaktor Josef Barák;
Jan Neruda, Vítězslav Hálek, Karolína Světlá, Adolf Heyduk, Václav
©olc, Rudolf Mayer; vrstevníci májovců: Gustav Pfleger-Moravský,
Jakub Arbes; ze starší generace přispěli do almanachu Sabina (buřič,
revolucionář), Němcová (úsilí o realismus), Erben (lidovost)
zásady
májovců svou
tvorbou bojovali proti útisku sociálnímu i národnostnímu (zájem o
přítomnost)
lidovost
(tvorba pro lid a o něm)
realismus (pravdivý obraz skutečnosti)
úsilí
povznést českou literaturu na světovou úroveň (”dohánění
Evropy”)
1) Poezie
Jan
Neruda (1834–1891)
Praha (Malá Strana); studium práv a filozofie; cesty – Paříž,
Balkán, Egypt aj.
Dílo
– novinář – redaktor
Národních listů (bystrý pozorovatel života a lidí, dobrý psycholog
fejetony) – kritik (literární a divadelní) –
básník – 6 básnických sbírek
sb. Hřbitovní kvítí – pesimismus, skepse (vliv národní
situace, básníkovy chudoby a nešťastné lásky); písně soucitu
(odlišnost od prvotiny Hálkovy)
sb.
Knihy veršů – trojdílný soubor:
1.
část – básně epické, zvl. sociální balady, např. Dědova
mísa (vnuk poučil otce, že se chová k starci bezcitně); Před
fortnou milosrdných = epická báseň se sociální tematikou; forma
starcova monologu (k vnukovi) – o chudobě, která vede k
bezcitnosti
2.
část – básně lyrické:cyklus Otci,Matičce,Anně
rozdílnost autorova vztahu k otci a matce (hluboce citový vztah)
3.
část – básně příležitostné, např. Vším jsem byl rád –
tzv. bilanční báseň, zamyšlení nad dosavadním životem
zklamání, ale i vítězství, básníkova spokojenost, jasnější životní
nálada.
sb. Písně kosmické (o vztahu
člověka a kosmu), optimistická perspektiva, vliv vědeckých poznatků a
technického pokroku; např.:
báseň
č. 1 Letní ty noci zářivá – zlidštění vesmíru, jeho
velikost a nekonečnost, hymnické ódy, expresivní využití zdrobnělin
(měsíček – tatíček, hvězdičky – dětičky); dějství
kosmické a lidské;
báseň
č. 13 Také to Slunce ohnivé – oslava mateřské lásky jako
vesmírného principu
báseň
č. 21 A mluví člověk – cesta lidí od bezmoci k vítězství
(poznání vesmíru); víra v schopnosti člověka a lidského rozumu, v
sílu národa; motiv lva v závěru jako metafora.
báseň
Vzhůru již hlavu, národe – vlastenecká výzva do boje
proti malosti; povzbudivá síla pro malý národ plyne z kosmu.
sb. Balady a romance – vrchol
lidovosti;
útvar balady a romance autor osobitým způsobem přetváří đ
lyrickoepické básně dějového významu nebo úvahové; opouští tradiční
nadpřirozené náměty, příklon k motivům ze života (lidské
vztahy);
náměty:
biblické a
legendární (většina), s humornou nebo sociální pointou; prostředí
české vesnice, např. Romance štědrovečerní, Balada rajská,
Balada májová národní
– láska k lidu a české zemi (Balada česká), pokus o
charakteristiku českého člověka a národa – paralela s vínem
(Romance o Karlu IV.), obraz radostné nálady (Romance o
jaře 1848) tragické
lidské osudy – Balada dětská (smrt v podobě hravého
dítěte), Balada horská (naivní víra dítěte, že bylinami lze
zacelit Kristovy rány) balady
staršího typu (vina a trest), např. Romance helgolandská,
Balada stará – stará
sb. Prosté
motivy – intimní a přírodní lyrika; 4 oddíly (Jarní,
Letní, Podzimní, Zimní) đ proměny přírody paralelou s proměnami v
životě lidském; tón lidové poezie
sb. Zpěvy
páteční – vydána posmrtně (Vrchlickým) – národní
a vlastenecká lyrika; víra v slavnou budoucnost národa; forma –
žalozpěvy a hymny na téma národního utrpení a odboje (tradiční motivy
– láska a bolest, lev, kalich); b. Láska – autorův
vřelý vztah k národu, b. Jen dál – výzva k činům (viz
refrén – bojové heslo pronášeno v různých obměnách); základní
obraz moře (lidstvo) umělecky v básni rozvíjen
– prozaik
fejetony
a novinářské prózy (asi 2000), otiskovány pod značkou D; zajímavá
aktuální témata, živý jazyk; soubory fejetonů (i cestopisných): Různí
lidé, Studie krátké a kratší, ®erty hravé a dravé, Menší cesty,
Obrazy z ciziny
povídky
soubor Arabesky – črty z prostředí Prahy; kritika
společnosti i sebeironie (Byl darebákem)
Trhani
– povídka o životě dělníků pracujících na stavbě železnice;
tragické osudy
Povídky
malostranské – vrcholný soubor (13 próz) o životě Malé
Strany z dob Nerudova mládí; pronikání kapitalistických vztahů do
strnulého způsobu života; zdánlivě idyla, ve skutečnosti tragické
události, tón vážný i humorný, řešení tragické i smírné; příslušníci
drobné buržoazie (pan Vorel, pan Rybář aj.) nebo chudina, žebráci
(Vojtíšek); autobiografické prvky (p. Svatováclavská mše, Jak to
přišlo), převaha vypravování v ich-formě; autor často jako vypravěč
nebo se ztotožňuje s některou postavou (Jan Hovora ve Večerních
šplechtech, student Krumlovský ve Figurkách, Václav Bavor v Týdnu v
tichém domě); mnohé postavy podivínské (povídka Hastrman, Doktor
Kazisvět aj.)
p.
Týden v tichém domě – osudy obyvatel městského činžáku;
maloměšťáci s předsudky, pokrytectvím, zištností, morální
zchátralostí (rodina Ebrových) i chudina (®anynka, mládenec);
forma
próz: povídka (Týden v tichém domě), novela (Doktor Kazisvět,
Hastrman), dopis (Psáno o letošních dušičkách), deník, zápisník
(Figurky)
kompoziční
podobnost novel: detailní popis a charakteristika postav na začátku,
vysvětlení přezdívek, pak příběh s úvodní větou o počasí, překvapivý
závěr
Nerudův přínos: po
Máchovi opět velký básník – spojil světovost s češstvím, osobní
postoj se společenským a národním tvůrce
sociální balady rozsáhlé
spektrum lyriky (intimní, přírodní, vlastenecká, úvahová)
vynikající fejetonista
novátor české prózy –
umění vypravěčské, charakterizační a popisné; lidovost a
demokratismus zájem o
městské prostředí a nižší společenské vrstvy život
zobrazen bez idealizace, realisticky; často satirický nebo ironický
pohled rozmanitost
forem jazyk plní funkci
charakterizační a odpovídá i tematické rovině
Vítězslav
Hálek (1835–1874)
Mělnicko; venkov; Nerudův přítel; studium filozofie
Dílo
novinář: Národní listy, organizátor kulturního života
(Umělecká beseda)
Básník
– zpoč. vliv Máchy a Byrona
lyrickoepická báseň Alfred
– epika
– sb. Pohádky z naší vesnice (sociálně-kritický postoj)
– lyrika
– sb. Večerní písně – optimismus a radost ze
života (× Nerudův pesimismus); lehká, zpěvná forma; prosté,
citové verše; inspirace: šťastná láska, vztah k přírodě;
lyrika:
osobní, intimní, milostná
(láska k ženě), např. básně X, XVIII – oslava pozemské lásky,
přírodní motivy, náboženský motiv (modlitba, sepjaté ruce)
přírodní (harmonie v
přírodě vzorem pro člověka), např. báseň I – Přilítlo jaro
zdaleka (jarní příroda, vnímaná všemi smysly) společenská
(oslava národa a umění, odpovědnost umělce ve společnosti), např.
básně LI – Kdo v zlaté struny zahrát zná, LXI –
Nekamenujte proroky (umělec, básník = mluvčí národa, prorok)
sb.
V přírodě – obraz rodného kraje, symbolický význam:
harmonie, klid × lidská společnost plná rozporů
prozaik
– povídkář
témata:
vztahy rodičů a dětí,
výměnkářská otázka: p. Na vejminku touha
po majetku; zatvrzelost a neústupnost vesnických lidí; peníze určují
lidské vztahy: p. Muzikantská Liduška (o lásce, které rodiče
nepřáli) sociální
struktura vesnice, vztahy mezi lidmi – p. Na statku a v
chaloupce – kontrastní prostředí: blahobyt × chudoba,
sedlák Líska × Jíra a Lenka, rozvrácená rodina ×
spokojenost a lidské štěstí
2) Próza
úsilí
o současný společenský román i o témata historická
venkovská
próza:
Karolína
Světlá (1830–1899) autorka povídek a
románů; příběhy emancipovaných ženských hrdinek – vzory pro
národní společnost (dovedou se zříci osobního štěstí a obětovat se)
– tzv.
ještědské romány – vrchol tvorby, 5 příběhů žen, prožívajících
konflikt mezi láskou a mravní povinností; v závěru vítězství
odpovědnosti; úsilí o realismus, ale ještě prvky romantismu:
– romány
Vesnický román, Kříž u potoka, Kantůrčice,
Frantina, Nemodlenec
– povídka
Hubička – o lásce Vendulky a Lukáše; v úpravě Elišky
Krásnohorské libretem k Smetanově stejnojmenné opeře
– povídka
Černý Petříček – z pražského prostředí z dob mládí
autorky
– román
s historickou tematikou (z doby josefinské) Zvonečková královna
sociální román:
Jakub
Arbes (1840–1914) zájem o sociální
problémy, novinář
– román
Kandidáti existence – pokus pomoci dělnictvu (vliv
utopického socialismu)
– román
©trajchpudlíci – o tiskařských dělnících z pražských
barvíren kartounů
– tvůrce
romaneta = próza nevelká rozsahem, s dramatickým a
dobrodružným, fantastickým dějem a výraznou pointou; zdánlivé záhady
vysvětleny logicky, vědecky např. Newtonův mozek – o
stroji rychlejším než světelný paprsek; zpětný pohled (cesta do
minulosti plné bojů)
protiválečné zaměření. Svatý Xaverius –
o domnělé záhadě obrazu v malostranském kostele sv. Mikuláše
Ruchovci
a lumírovci
další
vzrůst hospodářské moci českého měšťanstva, ale spory o českou
národní orientaci mezi staročechy (pasívní opozice) a mladočechy
(aktivita) v boji státoprávním; vznik Českoslovanské sociální
demokracie (1878) – boj o rovné volební právo; rozmach
národního hnutí v celé Evropě
1) Poezie
formování
dvou literárních skupin nové generace, návaznost na májovce:
a) ruchovci
– tzv. škola národní (S. Čech, E. Krásnohorská, dočasně
J. V. Sládek, L. Quis); 1868 almanach Ruch (na počest položení
základního kamene k Národnímu divadlu); časopis Osvěta; v tvorbě: v
popředí ideje národního obrození; bojové, vřelé vlastenectví, důraz
na domácí tradice (ot. národní a sociální), slovanství, historismus,
zájem o venkov; dominantní postavení poezie (lyrika vlastenecká,
úvahová, národní)
b) lumírovci
– tzv. škola kosmopolitní (J. V. Sládek, J. Vrchlický,
J. Zeyer); časopis Lumír, od r. 1877 redigovaný Sládkem; v
tvorbě: úsilí povznést českou literaturu na světovou úroveň, vliv
myšlenkových proudů cizích; původní tvorba i překlady; požadavek
umělecké svobody; nové formy; poezie lyrická (zvl. intimní)
2) Próza
rozkvět
románu historického (A. Jirásek, V. B. Třebízský, Z. Winter) a
venkovského (K. V. Rais, T. Nováková, A. Stašek, J. Holeček);
metoda kritického realismu
3) Drama
obraz
minulosti (A. Jirásek); současná vesnice (L. Stroupežnický, bratři
Mrštíkové, G. Preissová)
Významné
osobnosti:
Svatopluk
Čech (1846–1908)
Benešovsko; básník i prozaik (satirik a fejetonista), novinář;
ruchovec, vlastenectví; cesty do ciziny (Dánsko, Kavkaz) Dílo a)
epika – epopeje
historická
témata – z husitství (Husita na Baltu, ®ižka), z
pobělohorské doby (Václav z Michalovic)
venkovská
témata: Ve stínu lípy – oslava českého kraje, rodné
země; 7 veršovaných veselých i smutných příběhů, které si vyprávějí
sousedi pod košatou lípou – idylický epos (klidný
venkovský život bez rozporů; přírodní prostota) Lešetínský kovář
– příběh venkovského kováře Václava a dcery Lidunky, kteří
brání svůj majetek proti německému kapitálu Sekáči – o
životě venkovských dělníků, odpor k útlaku
alegorické
básně, např. Evropa, Slavie (reakce na události doby)
satiry ve
verších, např. zvířecí epos Hanuman (obraz opičího města,
proti chybám čes. národní povahy, národní lhostejnosti)
b) lyrika
– politická, národní, vlastenecká (láska k vlasti, ideje
národní a sociální svobody)
sb.
Jitřní písně, např. b. Dosti nás – výzva k
národnímu sebevědomí, boj proti malověrnosti, vliv slavné české
minulosti
skladba
Písně otroka – vrchol politické lyriky; obraz otroka –
symbol nesvobodného člověka, národa i básníka; alegorická forma; 3
oddíly skladby:
lyrické verše (vzpomínky na dávnověk)
epické jádro (romanticko-exotický příběh lásky otroka k otrokyni
Zajmě, touha po svobodě, ale tragický závěr)
vrchol – závěr (básníkova vize budouc-nosti, naděje na svobodu
= pohled dopředu, ale ještě řinčení okovů = pohled zpět, do
skutečnosti)
rétorický, patetický verš, využití přirovnání, refrénu, apostrofy,
metafory
c) próza
– satiry (broučkiády) Pravý výlet pana Broučka do Měsíce
Nový
epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století = ostrá
kritika českého maloměšťáctví, zvl. staročechů; komický hrdina,
pražský měšťák pan Matěj Brouček se octl uprostřed husitské Prahy (ve
snu) – prchal z bitvy na Vítkově; jeho zbabělost, národní
lhostejnost, bezcharakternost, prospěchářství, falešné vlastenectví v
kontrastu se statečností a odhodláním husitů (Janek od zvonu)
Čechův
přínos : rozvíjí dědictví Kollárovo (ideové – slovanství,
formální – útočnost, patos) a Havlíčkovo (satira, humor)
Eliška
Krásnohorská (1847–1926) – literární kritička
(proti tzv. kosmopolitismu Vrchlického a lumírovců)
–
básnířka (intimní a přírodní lyrika, slovanství), např. sb. Z
máje žití, K slovanskému jihu
–
libretistka – k Smetanovým operám Hubička (podle povídky
K. Světlé), Tajemství, Čertova stěna
–
překladatelka (Puškin, Mickiewicz, Byron)
Josef
Václav Sládek (1845–1912)
Zbiroh (venkov); 2 roky v Sev. Americe (fejetony v Národních
listech); původně ruchovec, pak přechod k lumírovcům (vydavatel
Lumíra) Dílo– básník
a)
osobní (intimní) lyrika – zachycuje základní situace
lidského života (život, smrt), lidskou bolest, osobní žal nad ztrátou
první ženy, lásku k druhé ženě a dětem, k matce, stest po vlasti;
forma elegie např. sbírky Básně, Jiskry na moři (b.
Pevně dřímáš), Světlou stopou, Sluncem a stínem (b. V
mé duši tisíc skřivánků) b. Na hrobech indiánských (sb. Básně)
– kontrast svobody a bezpráví, autorův soucit s Indiány; násilí
amerických kolonialistů (ironicky ”příchod osvěty”,
civilizace, touha po zisku); krásy americké přírody
b) sociální
a vlastenecká lyrika, např. b. Role chudých (sb. Na prahu
ráje) – hluboký vztah k domovu, venkovu; sociální
nespravedlnost; b. Točič (sb. Světlou stopou) – o
tiskařském dělníkovi a jeho snu o štěstí; b. Silen buď (sb. V
zimním slunci) a b. Hlavy vzhůru (sb. Ze života) –
výzva k národní hrdosti a sebevědomí, víra v lepší budoucnost
c) oslava
venkova a selství – rolník = symbol národní nezdolnosti;
hluboký vztah k přírodě, obrazy vesnice; např. sb. Selské písně a
České znělky, b. Velké, širé, rodné lány – obraz
letní přírody přede žněmi; rozlehlost krajiny, barvitost (zlatá a
modrá barva), autor vnímá přírodu všemi smysly
d) klasický
básník pro děti – obrazy ze světa dětí, učí lásce k
rodičům, domovu, vlasti, přírodě; prostý, srozumitelný výraz,
zpěvnost; 3 sbírky – Zlatý máj, Skřivánčí písně,
Zvony a zvonky, např. b. Lesní studánka
e) překladatel, zvl. z angličtiny – Longfellow,
Byron, Burns, 33 dramat Shakespearových
Sládkův
přínos:
básník
českého lidu, jeho domova, vlasti, boje za národní svobodu
hluboká
procítěnost veršů i projev vzdoru
prostý,
hutný, střídmý jazykový výraz
zakladatel
české básnické tvorby pro děti
Jaroslav
Vrchlický (1853–1912)
Louny; studium filozofie; profesor srovnávacích literatur na pražské
univerzitě; vytvořil nejbohatší a nejvšestrannější dílo (80 bás.
sbírek, celkem 270 knih); vykonal práci celé generace (to, co jiné
literatury vytvářely po celá staletí)
Dílo
a) poezie
– asi 4 tisíce básní
– intimní
lyrika
v raném období – láska k ženě, dětem, rodině, pocit štěstí,
např. sb. Dojmy a rozmary, Eklogy a písně
pozdní lyrika – obrat od vyznavače lásky k životu k rezignaci a
samotě (vliv osobního zklamání, životní tragédie – manželská
krize a nepochopení mladou nastupující generací i vliv situace
společenské v 90. letech) např. sb. Okna v bouři, b.
Za trochu lásky šel bych světa kraj – vyjádření smutku,
protikladnost zpovědi: odmítá lásku, ale touží po ní
– přírodní
lyrika – obrazy přírody splývají s obrazy básníkových
šťastných chvil života – sb.Strom života
– vlastenecká
a reflexivní lyrika – o budoucnosti národa, láska k českému
jazyku, např. sb. Má vlast, Písně poutníka; rétorika a
patos
– formalistní
lyrika, např. v sb. Hudba v duši – mnohotvárnost
forem, experimentální přístup k básnickým útvarům u nás dosud
neznámým (ritornel, rondel, rondó, balata, rispet, sestina aj. vedle
sonetů, villonských balad), z orientálních forem např. gazel; totéž i
ve sb. Dojmy a rozmary, Moje sonáta, Sonety
samotáře
– epika
cyklus Zlomky epopeje (básnické dějiny lidstva –
podle vzoru Hugova); epické příběhy, reflexe, obraz vývoje lidstva,
zklamání z přítomnosti, např. sb. Duch a svět (4 oddíly –
úvahy o vztahu člověka a vesmíru, o otázkách mravních, oslava řecké
antiky, křesťanství); b. Spartakus – vzpoura otroků v
stv. Římě;
sb. Selské
balady – vlastenecká a sociální tematika, sociální
balady; působivý obraz selských bojů proti panskému útisku v 15. –
18. stol.; postavy Ulického, Koziny, selských rebelů × krutých
feudálních pánů (Lorecký, Lomikar, hrabě Breda); b. Lorecký ze
Lkouše – podle skutečné události v ©amonicích u Písku;
Lorecký zabit i se svými dvěma syny; vůdce rebelů Petr Dulík;
naturalistické drastické obrazy b. Balada vánoční –
selské povstání 1680; zajatí sedláci bez soudu pověšeni na nejbližší
stromy b. Hrabě Breda – jeden z největších utiskovatelů
poddaných – potrestán za své násilí
úsečnost,
sevřenost vyjádření, výrazné charakteristiky postav
b) drama
veselohra Noc na Karlštejně – zápletky vyplývají ze
zákazu přístupu žen na hrad;
melodramatická
tragédie Hippodamie (s hudbou Zd. Fibicha) – trilogie
Námluvy Pelopovy, Smír Tantalův, Smrt Hippodamie); čerpá z řecké
mytologie
c) překlady
světové poezie i dramatu (z 18 světových literatur) – Hugo,
Rostand, Baudelaire, Dante, Petrarca, Tasso, Calderón, Byron,
Shelley, Poe, Ibsen, Goethe, Schiller, Mickiewicz, Whitman aj.
Vrchlického
přínos:
výraz
hlubokého prožitku z milostného citu (láska šťastná i zrazená)
upřímnost
a otevřenost, láska k lidem a přírodě
obrazové
bohatství (metafory, přirovnání, nadsázka)
v
překladech uvedl ve známost řadu autorů
připravil
půdu pro impresionismus a symbolismus
největší
český básník min. století (ač generace 90. let – Machar –
Vrchlického kritizovala, následující generace ocenily hodnoty jeho
díla; dovršil úsilí o světovou úroveň čes. literatury
Julius Zeyer (1841–1901)
Praha; básník, prozaik a dramatik; novoromantik; studium jazyků a
literatur, dějin umění a filozofie, vychovatelem v Rusku; cesty –
Německo, ©védsko, Itálie, Řecko, Turecko, ©panělsko, Tunis ap.;
kontakty se světovou literaturou záliba v cizích
látkách, zájem o historii Dílo
a) poezie,
zvl. epika – z čes. národních dějin – skladba
Vyšehrad, Čechův příchod (inspirace pověstmi), z cizích
dějin – Karolínská epopeja (o rytířské družině Karla
Velikého)
b) próza:
román Ondřej Černyšev – z prostředí carského dvora 18.
stol.;Román o věrném přátelství Amise a Amila
(starofrancouzské téma – rytířský středověk), román Jan
Maria Plojhar – psychologický román s autobiografickými
prvky (tragický příběh snílka), povídka Dům U tonoucí hvězdy
(příběh českého medika a jeho umírajícího slovenského přítele v
Paříži), Tři legendy o krucifixu – náboženská tematika
(osudy ukřižovaných lidí)
c) drama:
romantická pohádka podle slovenského námětu Radúz a Mahulena
(se scénickou hudbou Josefa Suka) – o síle opravdové lásky
princezny Mahuleny k princi Radúzovi, která zachraňuje před mocí zla
|